news update

روحانی دوباره از مکرون خواست که اروپا از ایران نفت بخرد و اعتبار بانکی برقرار سازد

حسن روحانی در گفتگوی دوباره ای با پرزیدنت امانول ماکرون رئیس جمهوری فرانسه، دوباره از او خواستار شد که اروپائیان خرید نفت از ایران را از سر بگیرند و برای فروش کالاهای اساسی مورد نیاز ایران یک خط اعتباری ویژه برقرار کنند تا بتوان تحریم های بانکی علیه رژیم ایران را دور زد. روحانی در گفتگوهای پیشین با رئیس جمهوری فرانسه نیز همین درخواست ها را مطرح ساخته بود. ولی کشورهای اروپایی، به خاطر ادامه تحریم های کمرشکن ایالات متحده، قادر به انجام درخواست رئیس جمهوری اسلامی ایران نیستند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران، در تماس تلفنی روز گذشته (سه شنبه ) با امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه  “جدیت اروپا در عادی سازی روابط نفتی و بانکی ایران” را “گام اول از تعهدات مورد انتظار ایران” توصیف کرده و “اختصاص خط اعتباری از سوی اروپا” را مقدمه‌ای مهم و قابل قبول خوانده است.

روحانی گفته است که اروپا فرصت زیادی را برای عمل به تعهدات و همکاری با ایران از دست داده و عادی سازی روابط نفتی و بانکی، گام اول از تعهدات مورد انتظار ایران از اروپا خواهد بود.

بدنبال خروج آمریکا از توافق اتمی (برجام) حکومت ایران برخی از تعهدات خود در این توافقنامه، را از جمله عدم رعایت سطح غنی‌سازی و انبارسازی اورانیوم غنی‌شده،را نقض کرد و احیای این تعهدات را به گام‌‌های اروپا برای کاهش بار تحریم‌های نفتی و بانکی علیه ایران مشروط کرد.

حکومت ایران پس از  تحریم‌های آمریکا فاقد دسترسی به امکانات و تبادلات مالی و بانکی بین‌المللی شده است. و اتحادیه اروپا برای رفع این محدودیت ها سازوکاری ویژه به نام (اینس‌تکس) را برای مبادلات بانکی رژیم ایران به راه انداخته، ولی به علت محدودیت‌های فروش نفت ایران و عدم حمایت  کشورهای اروپایی برای اعتباربخشیدن به این طرح، کارایی آن را برای حکومت ایران با مشکل روبرو کرده است.

عباس عراقچی  معاون وزیر خارجه ایران پیشتر گفته بود:  «آمریکا با تحریم های غیرقانونی و غیرعادلانه خود تمامی مردم ایران را هدف قرار داده است و از اروپا انتظار می رود که موضع روشنی در مخالفت با سیاست آمریکا در زمینه به صفر رساندن فروش نفت ایران که در چهارچوب راهبرد فشار حداکثری پیگیری می شود، اتخاذ کند.»

روحانی در ادامه گفت‌وگوی خود با مکرون گفته است که “علی رغم پایبندی کامل ایران به تعهدات، تنها بخشی اندک از منافع اقتصادی ایران تامین شد و پس از خروج آمریکا از برجام نه تنها شاهد اقدام جدی از سوی اروپا در این زمینه نبودیم، بلکه برخی از شرکت های اروپایی نیز در پیروی از تحریم یکجانبه آمریکا، از ایران خارج شدند.”

نوشته روحانی دوباره از مکرون خواست که اروپا از ایران نفت بخرد و اعتبار بانکی برقرار سازد اولین بار در رادیو پیام اسرائیل. پدیدار شد.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top