Articles

سپاسگزاری وقدردانی زنان پیشرو ایران پرچمداران #قانون_اساسی_مشروطه و #انقلاب_سفید از شهبانو فرح پهلوی

با درود به تمامی ایرانیان در سراسرجهان وبا سپاسگزاری و قدردانی ویژه از شهبانو فرح پهلوی، پیشرو در مبارزات ایرانیان که در عنفوان جوانی خدمت به ایران و ایرانی را بدوش گرفتند و با پیام امید بخش خود خطاب به شیرزنان ایرانی،  یادآور پیروزی نور برتاریکی شدند

در چهل سالی که گذشت زنان ایران در جاییکه چادری سیاه و خونین بر روی ایران و ایرانی کشیده شده و بهترین فرزندان این سرزمین اهورایی کشته و یا از مام وطن بناچار گریزان شده اند ،راسخ و استوار، با تکیه بر پیام مستدام ”نور بر تاریکی پیروز است ” از سوی شهبانوی ایران زمین،  ایستادگی کرده و مشعل مبارزه را از کوچکترین بخشهای درون مرز ایران تا بزرگترین شهرهای جهان حمل کرده اند.

خدمات شایان تاریخی و چشمگیر شهبانو فرح پهلوی از اوایل دهه چهل ، که شاهنشاه فقید “انقلاب سفید” را آغاز نمودند و دوش بدوش همسر، با برنامه گسترده اصلاحات اجتماعی و اقتصادی رسما به عرصه فعالیت انقلابی خویش وارد شدند، نه تنها باعث حرکت بیسابقه قشر وسیعی در ایران بلکه تحول مبارزات زنان در سراسر جهان شد.

در روز ۶ بهمن ماه سال ۱۳۴۱ منشور شش گانه انقلاب شاه و ملت به رفراندوم گذاشته شد و ایرانیان با هیجانی بی مانند به پای صندوق‌های رای رفتند. در این روز زنان ایران زمین  برای نخستین بار رای دادندو ملت ایران با اکثریت و بیش از پنج میلیون و پانصد هزار رای منشور شش گانه انقلاب شاه و مردم را تاییدکردند. صدور  فرمان شاهنشاه فقید برای اجرای شش اصل انقلاب تامین رفاه و آسایش وعدالت در ۹ بهمن ۱۳۴۱ تکمیل کننده این اتحاد شاه و مردم شد .

انقلاب شاه ومردم که شامل تساوی حقوق زن و مرد از جمله حق رای و برپایی دادگاه خانواده بود ، اکنون ماننددستاوردی باور نکردنی و شگفت آور است.شاهنشاه با توجه بر اصل بیست و ششم متمم قانون اساسی مشروطه ایران که میگوید” قوای مملکت ناشی از ملت است”

و زنان ایران بخشی از ملت ایران هستند ،و همچنین  

اصل هشتم .          

”اهالی مملکت ایران در مقابل  قانون دولتی متساوی الحقوق هستند ”

با دادن حق رای و حقوق برابر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با مردان ایران زمین  ، پس از ۲۷ سال کشف حجاب ، نتنها نیمی از جمعیت ایران برای اولین بار از دوره ساسانیان در تعیین سرنوشت خود سهیم شدند بلکه منجر به شکوفاترین دوران رشد و استعداد تاریخ معاصر زنان ایران گردید.

اصلاحات ارضی که با واگزاری املاک سلطنتی از سال ۱۳۲۹ آغاز شده بود،  با وجود مخالفت شدید روحانیون  فئودال‌ ایران در جبهه ملی و حزب توده ،  اکنون استوار بر رای مردم مانند رویایی دور به حقیقت می پیوست.

دراین راستا برای تضمین اصلاحات ارضی سهام کارخانجات دولتی بعنوان پشتوانه آن فروخته شدند

با فروش سهام کارخانجات به مالکانی که املاک آنها طبق قانون اصلاحات ارضی به فروش رسیده بود، انان قادر به واریز سرمایه‌های خود برای خرید سهام کارخانه‌ها شدند. اینگونه کارخانه‌ها به صورت شرکتی سهامی اداره شدند و از این راه مردم در کارهای تولیدی و اقتصادی سهیم و در توازن رفاه و آسایش تمامی ایرانیان کوشا و سهیم گشتند.

سهیم کردن کارگران در سود کارخانه‌ها که در آن کارگران و کارمندان یک کارخانه علاوه بر دستمزد سهمی از سود سالیانه می‌برند .

جنگل‌های ایران معروف به معادن طلای سبز و چراگاه‌های کشور ملی شدند. برنامه‌های گسترده‌ای در باره زنده کردن دوباره منابع جنگلی و حفاظت خاک و مهار کردن شن‌های روان و جلوگیری از پرشدن مخازن سدها، جلوگیری از پیشرفت کویر و واپس راندن آن در ایران پیاده شد.

اصل ششم انقلاب سفید، سپاه دانش بود که برای گسترش سوادآموزی ۸۵٪ ایرانیان که در بیسوادی کامل بسر میبردند با بهره‌گیری از نیروی دانش آموخته در ایران امکان پذیر شد.

در زمان تاجگذاری رسمی شاهنشاه فقید همراه با شهبانو فرح پهلوی در سال ۱۳۴۶ ، ایران از یكی از بالاترین نرخ های رشد اقتصادی در جهان ، آزادی اجتماعی و از شهرتی به عنوان جزیره ثبات در خاورمیانه برخوردار بود.

برای نخستین بار مسئولیت عمران 

و آبادی جزایر سه گانه تمب بزرگ، تمب کوچک وابوموسی به شهبانوی ایران وگذار شدکه با تولید آب شیرین دبستان دبیرستان 

بهداری، پاسگاه دریایی 

و بانک ملی که با افراشته پرچم شیروخورشید ایران  به تازه رسیدگان خوشامد میگفت.

مستقل از همیاری و کوشش گام به گام با شاهنشاه فقید،  دفترشهبانو فرح پهلوی دارای چهار بخش آموزش و پرورش،   بخش بهداشت و درمان، بخش رفاه اجتماعی و بخش فرهنگ و هنر بود. شهبانو فرح پهلوی به ویژه به آموزش و بهداشت کودکان ایرانی ، به ویژه کودکان بی سرپرست توجه فراوانی داشتند .ایجاد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد جمعیت کمک به جذامیان، ویژه بهکده راجی، کاری بیسابقه و ارزشمند بود

. موزه فرش ایران که در گیتی بینظیر است و موزه هنرهای معاصر تهران که بزرگترین موزه در خاور میانه است از ابتکارهای شهبانو فرح پهلوی  است

.  در بازدید های صمیمانه شهبانو از  شهرهای ایران همواره ایشان با مردم گوشه و کنار کشور نزدیک  و همواره حتی پس از  فاجعه ۵۷ با قلبی به وسعت دریا در تاریکترین لحظات با پیامهای مستدام خود پشتیبان حق و آزادی زنان ایران بوده اند.

هنوز در محافل برجسته غرب  از گردآوری  بی نظیر ترین آثار هنری مدرن جهان درایران با ابتکار و زیر نظر مستقیم شهبانوی ایران با شگفتی و حسرت یاد میشود.

بازتاب تلاشهای خستگی ناپذیر شهبانو در راستای سازندگی و دستاوردهای شگفت انگیز،پسا چهل سال اسارت مانند ستاره ای درخشان در قلب هر ایرانی میدرخشد. 

در این برهه خطیر  برای نجات ایران از چنگال اهریمنان اشغالگر ، ما برای یک همبستگی ملی و تجدید پیمان با قانون اساسی مشروطه و انقلاب سفید و اجرای فوری آن پیشگام شده

و

از سوی شبکه زنان پیشرو ایران،در کنار تمامی زنان و مردان مبارز ایران زمین از خدمات فراموش ناشدنی و ارزشمند شهبانو فرح پهلوی تقدیر و سپاسگزاری میکنیم

‏پاینده ایران 

‏امضا کنندگان

مرجانه روحانی 

ناهید شاهین 

شبنم اسدالهی 

پری عسکری

محبوبه حسین پور

سهیلا  کمالی 

مینا رضوانی

رزيتامنطقي

شکوه ارشادی

سیما تاجدینی

رکساناگنجی

پوران گیتی بهی

سارا بستی

فرانک آزاد

رویا عبد ی 

سارا سفیری

مليحه روزبه

فاطمه مينايي

فیروزه غفار پور

فريبامجدنيا

زهراعزيزي

مهنوش بختياري

سفيده سامي

ويداطهراني

رزا راس

تاتیانا محمودی

معصومه علوی  

دلنواز جهانخواه 

سهیلا فلاتون

  سودابه تاژ

لاله بنی سعید

مهناز گنجی

گلنار سروش

مهناز عباسپور

مژ بنکس

گیتی بهی

فريبا مجد نيا

فریباشیروانی

شمسی  فامیل 

دینا آزاد

فرانک مه

پریسیما پاشایی راد-نیلسون

پروانه تولايي

ساتگين جلالى

فریبا منصوریان
مریم همتی

کتایون شعبانی

مرسده روحانی

رضا روحانی

فاطمه خواجه

نوشین خواجه

ANNA S

على ميرجابرى

سعید احمدی

امیر شفیعی

زینب خواجه

پیمانه خواجه

میناخواجه

مهرانگیزخواجه

مهین خواجه

گیسوخواجه

فروغ خواجه

شیرین خواجه

عسل خواجه

هنگامه معتمدی

پریا محسنی

شهیندخت خواجه

فرانک خواجه

ژیلاخواجه

منیژه خواجه

ژوبین کَویانی Jubin kavyani

زهرا اسپندارنیا

شهنازخواجه

ناهیدخواجه

فخری خواجه

آرش هامدیان هورمزدنیا

پریچهر خادم

سوسن یوسفی

نسرین یوسفی

سعیده ثقفی

سمیه ثقفی

اعظم صیادی

نسرین صیادی

غزال صیادی

فریده صیادی

پردیس خواجه

مهوش خواجه

مهناز خواجه

navid navid

سیاوش آیرم

مهدی غلامی

فریدون  عبداللهیان

Fereshteh Gilaki فرشته گیلکی

سیمین


مهناز شفیعی

فرح شفیعی

خواهشمندم با قراردان نام خود در بخش کامنتهانام خو درا

اضافه کنید

5 Comments

5 Comments

    Leave a Reply

    Your email address will not be published.

    Most Popular

    To Top