news update

در پی سقوط فروش نفت در ایران ، معاون اول دولت روحانی گفت :  کشورهای دوست در خرید نفت ایران فعال‌تر باشند

به گزارش  شرکت ردیابی نفت‌کش‌ها، کپلر  میزان ذخایر نفت بی‌مشتری ایران در نفتکشهای لنگر انداخته در خلیج فارس یا اطراف آن، در ماه جاری، میلادی  به ۵۶ میلیون بشکه رسیده است

اسحاق جهانگیری دیروز (دوشنبه) به هدف پیشنهاد افزایش خرید نفت از ایران با سونگ تانو، وزیر اول بین‌الملل حزب کمونیست چین دیدار کرده و گفت: «با وجود آگاهی از روبه‌رو بودن کشورهای دوست نظیر چین با برخی محدودیت‌ها اما انتظار داریم که کشورهای دوست در خرید نفت ایران فعال‌تر عمل کنند».

به گزارش  شرکت ردیابی نفت‌کش‌ها، کپلر  میزان ذخایر نفت بی‌مشتری ایران در نفتکشهای لنگر انداخته در خلیج فارس یا اطراف آن، در ماه جاری، میلادی  به ۵۶ میلیون بشکه رسیده است.

در این گزارش آمده است :  میزان ترانزیت نفت حکومت ایران به بازارهای بین‌المللی همسو با خروج امریکا از برجام سال گذشته از ۲.۸ میلیون بشکه به حدود ۴۱۷ هزار بشکه در ماه جاری رسیده و میزان ذخایر نفت بی‌مشتری رژیم ایران در خشکی و دریا از حدود ۴۲ میلیون بشکه در سال به ۱۱۱ میلیون بشکه در ماه جاری میلادی اوج گرفته است.

جهانگیری افزود:  چین اصلی‌ترین شریک اقتصادی و خریدار نفت ایران است و ایران آماده است تا  صادرات گاز به چین را از طریق خط انتقال پاکستان، با خط لوله “‌آی‌پی” عملیاتی کند .

جهانگیری خواستار برداشته شدن هر چه سریع‌تر موانع مبادلات مالی میان دو کشور شده و گفت : هفته آینده در همین رابطه هیاتی متشکل از وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی ایران به چین سفر خواهد کرد.

وزیر اول بین‌الملل حزب کمونیست چین نیز در این دیدار گفت :  پروژه‌های همکاری میان دو کشور در حوزه نفت و انرژی را باید فعال کرد چرا که  برخی از این پروژه‌ها با موانع و چالش‌هایی روبه‌رو شده که امیدوارم از طریق مذاکره بتوانیم روش‌های مناسبی برای حل و فصل این مشکلات و سرعت بخشیدن به روند اجرای این پروژه‌ها پیدا کنیم.»

آمارهای رسمی چین نشان می‌دهد که این کشور طی ماه ژوئن، روزانه کمی بیش از ۲۰۸ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است. البته بخش عمده آن نفتی است که ایران در ازای توسعه میادین نفتی آزادگان و یادآوران به شرکتهای ساینوپک و سی‌ان‌پی‌سی، تحویل داده است. بر اساس قرارداد ایران متعهد شده بود در معامله پایاپای به جای پول نقد، نفت به این شرکتها تحویل دهد.

حکومت ایران  بدنبال انتشار خبر کاهش شدید واردات نفت چین از ایران و همچنین پایان یافتن مهلت ۱۸۰ روزه امریکا و معافیت ناظر بر معاملات نفتی با ایران چاره جویی می کند و در صدد است تا فروش بشکه های نفت خود را به جریان بیاندازد .

دولت واشنگتن  پیشتر گفته بود  خرید نفت از ایران را به صفر خواهد رساند اما در مهلت‌های موقت به برخی کشورها اجازه خرید نفت از ایران را داد و اعلام کرد  در صورت پایان این مهلت خریداران نفت از ایران مجازات خواهند شد.

آمارهای کپلر نشان می‌دهد که ماه گذشته روزانه ۱۷۴ هزار بشکه نفت ایران وارد بنادر چین شده، اما این رقم در ماه جاری به ۳۶۰ هزار بشکه رسیده است. ورود محموله‌های نفتی به بنادر چین به معنی تحویل یا صادرات آن نیست، کما اینکه، داده‌های ماهواره‌ای این شرکت نشان می‌دهد نفتکش «ساراک» ایران بعد از ۱۸۰ روز معطلی در تاسیسات دالیان چین، به سنگاپور برگشته و نهایتا با محموله خود، هم اکنون راهی خلیج فارس است

منابع خبری می گویند  میزان واردات نفت چین از ایران در ماه جاری میلادی در مقایسه با روسیه و عربستان  به ۲۰۸ هزار بشکه در روز کاهش یافته که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، کاهشی ۶۰ درصدی داشته است. در حالیکه فروش صادرات نفت در کشورهای عربستان  و روسیه در همین مدت زمانی مشابه به ترتیب با رشد ۸۴ و ۴۵ درصدی همراه بوده است.

نوشته در پی سقوط فروش نفت در ایران ، معاون اول دولت روحانی گفت :  کشورهای دوست در خرید نفت ایران فعال‌تر باشند اولین بار در رادیو پیام اسرائیل. پدیدار شد.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top