news update

روحانی گزینش جانسون را شادباش گفت و ارزیابی شد که ایران امیدوار است تنش برطرف شود

در همان حال که تنش بین حکومت اسلامی ایران و دولت بریتانیا در مورد آن چه که “جنگ نفتکش ها” نامیده شده، همچنان ادامه دارد، حسن روحانی با فرستادن یک پیام بسیار دوستانه برای بوریس جانسون نخست وزیر جدید بریتانیا نوشت :  «امیدوارم با آمدن شما بسیاری از موانع موجود بین ایران و بریتانیا برداشته شود ».رئیس جمهوری اسلامی ایران در ادامه پیام خود نوشت : «امید دارم که آشنایی جنابعالی با مسائل روابط ایران و انگلستان و یک بار حضور شما در تهران، کمک شایانی به رفع موانع موجود در رشد و گسترش روابط فی مابین نماید.»

آگاهان امور می گویند حکومت ایران بسیار امیدوار است که با دولت جدید بریتانیا بتواند کنار آید. ولی هنوز معلوم نیست که این انتظار تا چه حد به واقعیت بپیوندد .

بوریس جانسون، وزیر خارجه وقت بریتانیا  دو سال پیش که برای آزادی زندانیان بریتانیایی به ویژه نازنین زاغری، زندانی ایرانی-بریتانیایی به تهران آمده بود از مقامات رژیم ایران خواسته بود آنها را آزاد کنند.

روحانی برخلاف محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در پیام تبریک خود به جانسون، اشاره‌ای به تنش‌های منطقه خلیج فارس نکرده است.

محمد جواد ظریف  وزیر خارجه ایران در یک پیام توئیتری، در تبریک به نخست وزیر جدید بریتانیا نوشته بود  که «ایران به دنبال تقابل نیست. و به صورت ساده و خالص، توقیف نفتکش حکومت ایران توسط بریتانیا ، با درخواست آمریکا، یک دزدی دریایی است.»

علی خامنه‌ای پیش از توقیف نفتکش بریتانیایی گفته بود بریتانیا دزدی دریایی کرده و عناصر مؤمن این خباثتها را بی‌جواب نمی‌گذارند.

بعد از این حکم خامنه ای نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش بریتانیایی را در تنگه هرمز توقیف کرد.

جرمی هانت، وزیر پیشین خارجه بریتانیا از طرح این کشور برای تشکیل یگان حفاظت از نفتکش‌ها در خلیج فارس خبر داده بود، اما حسن روحانی گفت که «حضور نیروهای خارجی نه تنها کمکی به امنیت منطقه نمی‌کند، بلکه عامل اصلی تنش خواهد بود.»

نوشته روحانی گزینش جانسون را شادباش گفت و ارزیابی شد که ایران امیدوار است تنش برطرف شود اولین بار در رادیو پیام اسرائیل. پدیدار شد.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top