news update

کشورها رزمناوهای بیشتری به خلیج فارس می فرستند و حکومت ایران ابراز ناخرسندی می کند

در حالی که شمار بیشتری از کشورهای جهان رزمناوهای خود را به سوی شاخاب پارس رهسپار ساخته اند تا از نفتکش های خود در برابر تعرضات احتمالی سپاه پاسداران جلوگیری کنند، دولت حسن روحانی از این وضع ابراز ناخرسندی عمیق کرد و آن را یک عمل تحریک آمیز و خصمانه توصیف کرد که موجب افزایش تنش در منطقه خواهد شد.

علی ربیعی سخنگوی دولت روحانی دیروز (یکشنبه) در یک نشست خبری  گفت: تصمیم بریتانیا برای اعزام ناوگان اروپایی به خلیج‌فارس تحریک‌کننده است و  موجب افزایش تنش‌ها در منطقه خواهد شد.

بدنبال توقیف یک کشتی بریتانیایی در آبهای خلیج فارس توسط نیروهای سپاه پاسداران دولت بریتانیا علاوه بر ناو جنگی مونتروز،یک ناو جنگی دیگر به نام دانکن را  برای حمایت و تقویت امنیت کشتی هایی که وارد خلیج فارس کرد.

دولت بریتانیا پیشتر اعلام کرده بود که  از این پس نیروی دریایی سلطنتی این کشور، با هدف تامین امنیت وآزادی دریانوردی، نفتکش‌هایی را که پرچم بریتانیا را برافراشته باشند چه به صورت تکی و چه در قالب ناوگانی از کشتی ها، در تنگه هرمز همراهی و مشایعت  می‌کند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری حکومت  ایران، دیروز(یکشنبه) در دیدار با وزیر خارجه عمان، گفت: «اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق غیرقانونی بوده و هیچ سودی هم برای آنها نداشته و قطعاً متضرر خواهند شد.»

وی افزود:  «حضور نیروهای خارجی نه تنها کمکی به امنیت منطقه نمی‌کند، بلکه عامل اصلی تنش خواهد بود».

حسن روحانی گفت حکومت ایران  «در برابر تخلف و هرگونه تخطی از مقررات که امنیت کشتیرانی در منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را به خطر بیندازد، خواهد ایستاد.».

خبرگزاری رویترز هفته گذشته خبرداده بود که فرانسه، ایتالیا، دانمارک موافقت اولیه خود را برای حمایت از طرح بریتانیا در زمینه ایجاد ناوگان اروپایی به منظور پشتیبانی از ناوبری امن در منطقه خلیج فارس اعلام کرده‌اند.

ابرنفتکش ایرانی «گریس- ۱» که  راهی بندری در سوریه بود پیشتر توسط نیروی دریایی بریتانیا در آب‌های جبل‌الطارق توقیف شد.

نوشته کشورها رزمناوهای بیشتری به خلیج فارس می فرستند و حکومت ایران ابراز ناخرسندی می کند اولین بار در رادیو پیام اسرائیل. پدیدار شد.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top