news update

طالبان ترویج افراط گرایی ، هموار سازی داعش در افغانستان اتمر

وزیر امور خارجه افغانستان محمد حنیف اتمر هشدار داد که فعالیت های طالبان در کشورش باعث تشدید افراط گرایی و آماده سازی زمینه برای گروه های بدنام تروریستی مانند داعش در منطقه می شود.
در دیدار با محمد ابراهیم طاهریان ، نماینده ویژه وزیر امور خارجه ایران در افغانستان ، دیپلمات ارشد افغانستان از مواضع ایران در حمایت از روند صلح در کشورش استقبال کرد.

اتمر با تشریح اوضاع در مناطق افغانستان که تحت کنترل طالبان است ، هشدار داد که حضور و فعالیت های طالبان موجب ترویج افراط گرایی و ایجاد زمینه برای گروه های تروریستی بین المللی مانند داعش در افغانستان و منطقه می شود.

وی در جای دیگر ، بر لزوم توسعه روابط سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و تجاری میان کابل و تهران تأکید کرد و خواستار همکاری بیشتر در روند برقراری صلح در افغانستان شد.

طاهریان به نوبه خود بر حمایت ایران از روند صلح افغانستان و تلاش برای حفظ دستاوردهای افغانستان طی دو دهه گذشته تأکید کرد.

نماینده ایران همچنین خواستار تعامل نزدیک بین دو همسایه در زمینه های مختلف ، مانند مسائل مرزی شد.

در ماه های اخیر با پایان دادن به به اصطلاح “جنگ ابد” ایالات متحده وضعیت امنیتی در افغانستان رو به وخامت است.

طالبان به سرعت پشت سر هم مناطق افغانستان را تسخیر می کنند ، بسیاری از آنها در شمال این کشور تحت سلطه اقلیت های افغانستان قرار دارند. شمال سنگر سنتی بسیاری از رهبران مجاهدین سابق است که از زمان رانده شدن طالبان در سال 2001 از نیروهای مسلط در افغانستان بوده اند.

دولت کابل در واکنش به ایجاد “بسیج ملی” ، داوطلبان محلی را مسلح کرده و گروه های شبه نظامی را دوباره زنده می کند تا طالبان را به دست گیرد.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top