news update

مدیر بعدی ایران ممکن است گفتگوهای JCPOA را بر عهده بگیرد: سخنگو

سخنگوی دولت گفت ، اگر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب ایران مذاکرات احیای توافق هسته ای 2015 را برآورده کند ، در صورت عدم تحقق خواسته های مطلوب تهران تا پایان دوره دولت خارج شده ، اداره خواهد شد.
علی ربیعی در اظهار نظر در یک نشست خبری هفتگی روز سه شنبه ، علی ربیعی گفت که ایران مواضع خود را در مذاکرات وین درباره احیای برنامه جامع اقدام مشترک روشن کرده است و افزود که مذاکرات به جایی رسیده است که همه طرفها باید تصمیمات خود را بگیرند.

“ما تصمیمات خود را اتخاذ و اعلام کرده ایم و منتظریم طرف های دیگر از جمله ایالات متحده آمریکا تصمیمات سیاسی خود را اعلام کنند تا بتوانیم مطابق با آنها در مرحله بعدی مذاکرات با وضوح بیشتری بحث کنیم.”

سخنگو همچنین گفت که اگر خواسته های ایران تا پایان دوره ریاست جمهوری حسن روحانی برآورده نشود ، دولت بعدی این پرونده را با صلاحدید تصمیم گیرندگان برتر در نهاد ایرانی تحویل می گیرد.

ربیعی گفت: “اگر نظرات ما برآورده شود ، حتی یک لحظه تأخیر (در انعقاد توافق) وجود نخواهد داشت ، اما اگر خواسته ها برآورده نشود ، ادامه مذاکرات به دولت بعدی موکول می شود”.

وی همچنین توضیح داد که توافقاتی در زمینه رفع تحریم های بخشهای اصلی اقتصاد ایران مانند بخشهای انرژی ، بانکی و بیمه حاصل شده است.

با این حال ، سخنگو گفت ، عدم دستیابی به اتفاق نظر در مورد همه موضوعات دستور کار مذاکرات به معنی عدم توافق در عمل است.

هفته گذشته ، روحانی گفت که مسائل اصلی مذاکرات وین حل و فصل شده و امکان برداشته شدن سریع تحریم ها وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد که دولت بعدی شغل بسیار ساده تری در اداره کشور خواهد داشت ، زیرا دولت وی شرایط را تحت جنگ اقتصادی بی سابقه و در حالی که با مشکلات واردات دارو و مواد غذایی روبرو است اداره کرده است.

ابراهیم رئیسی ، رئیس فعلی دادگستری ایران ، در انتخابات ریاست جمهوری 18 ژوئن با پیروزی چشمگیر پیروز شد.

رئیسی در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود پس از پیروزی در انتخابات ، به دلیل نقض برجام و در کشورهای اروپایی به دلیل عدم رعایت تعهدات خود در توافق هسته ای ، انگشت خود را به آمریکا رساند.

وی گفت: “آمریکایی ها باید همه تحریم ها را تحت برجام لغو می کردند ، اما نتوانستند این کار را انجام دهند. من به آمریکایی ها توصیه می کنم که به تعهدات خود برگردند و اروپا نباید تحت فشار ایالات متحده قرار گیرد و (باید) به تعهدات خود عمل کند. ”

آخرین دور مذاکرات احیای برنامه جامع اقدام مشترک از 6 آوریل در وین بین ایران و اعضای باقیمانده توافق هسته ای ، یعنی انگلیس ، فرانسه ، روسیه و چین به علاوه آلمان آغاز شد.

ایالات متحده در سال 2018 برجام را ترک کرد و تحریم های اقتصادی را که این توافق نامه لغو کرده بود دوباره برقرار کرد. تهران با اقدامات هسته ای قابل جبران تلافی کرد که طبق بند 36 JCPOA مجاز به انجام آن است.

مذاکرات فعلی پتانسیل احیای مجدد توافق هسته ای و احتمال بازگشت ایالات متحده به آن را بررسی می کند.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top