news update

اختصاصی رادیو پیام اسرائیل: دولت اورشلیم برای ارزیابی سیاست های بایدن، سه گروه کاری تشکیل می دهد

عکسی از آخرین دیدار بین نانیاهو و جو بایدن، در کنار همسران آن ها

منابع خبری در اورشلیم، به رادیو پیام اسرائیل گفتند که برای بررسی این نکته که جو بایدن پس از به دست گرفتن مقام ریاست جمهوری ایالات متحده، چه سیاست هایی را در برابر اسرائیل در پیش خواهد گرفت، سه گروه کاری در دفتر نخست وزیری، وزارت امور خارجه و وزارت دفاع برپا شده است.

ماموریت این سه گروه آن است که همه گفته های پیشین جو بایدن در دوران خدمت در سنای آمریکا و معاونت پرزیدنت اوباما و سال های پس از آن را گردآوری کنند تا با بررسی آن ها بتوان اقدامات احتمالی آینده رئیس جمهوری جدید را مورد ارزیابی قرار داد.

واکاوی سخنان بایدن در ماه هایی که او به انجام سخنرانی های انتخاباتی پرداخته بود، مهمترین بخش از این ماموریت را تشکیل می دهد.

جو بایدن، در دوران ریاست جمهوری پرزیدنت بیل کلینتون نیز مشاور او در امور بین المللی بود و رفتارهای آن هنگام وی نیز می تواند شاخص هایی را به دست دهد.

پرسش اصلی در اورشلیم آن است که تا چه حد اجرای سیاست بایدن در مورد بازگشت به برجام و احتمالا برداشتن شماری از تحریم ها، می تواند یک خطر جدی باشد. در این زمینه، نگرانی های آشکاری در اسرائیل وجود دارد و دستگاه دیپلماسی اسرائیل اکنون در جستجوی راهکارهایی است که بتوان از این روند جلوگیری کرد.

گرچه مقامات رسمی اسرائیل می کوشند در این زمینه سخنی نگویند و تلاش ها و نگرانی های موجود را عملی نکنند، ولی تردیدی نیست که بایدن درصدد خواهد آمد با رژیم کنونی ایران به نوعی توافق برسد و موضوعی که همچنان در دست بررسی است بر دو محور دور می زند: نخست آن که تا چه سنای آمریکا (اگر جمهوریخواهان همچنان اکثریت خود را در آن مجلس حفظ کنند) خواهد توانست از اجرای این تصمیم جلوگیری کند و دوم آن که تا چه اندازه، رژیم ایران نرمش نشان داده و به گذشت هایی دست خواهد زد که امکان گذشت متقابل دولت جدید ایالات متحده امکان پذیر گردد.

در رابطه با این پرسش، کارشناسان اسرائیلی با هم اختلاف نظر دارند. یک گروه می گویند که رژیم ایران با چنان بحران مالی و مصیبت کورونا روبرو می باشد که اگر با آمریکا به توافق نرسد، خطر فروپاشی آن بسیار شدیدتر خواهد شد. ولی گروه دیگری از تحلیلگران اسرائیلی، احتمال کنار آمدن دو کشور را ضعیف می دانند. از دیدگاه آنان، علی خامنه ای و فرماندهان سپاه پاسداران بر این گمان هستند که اگر وارد گفتگو شوند، باید در مورد ادامه برنامه های اتمی و موشکی، و همچنین ادامه حمایت از ترور و دخالت فتنه گرانه در کشورهای همسایه، گذشت های دردناکی بکنند که اجرای آن ها ماهیت رژیم به اصطلاح “انقلابی” را به کلی دگرگون خواهد ساخت و حکومت کنونی، حق موجودیت خود را از دست خواهد داد.

منشه امیر در مصاحبه روز گذشته در تلویزیون بی بی سی، از جمله گفت که علاوه بر مساله ایران، دو محور دیگر نیز در رابطه با مناسبات آینده اسرائیل و ایران، مورد توجه و دلمشغولی سیاستگذاران اورشلیم قرار دارد. او گفت: آینده همکاری های نظامی و تسلیحاتی ایالات متحده و اسرائیل و از جمله هواپیماهای اف ۲۲ و بمب های سنگر شکن. در کنار آن، حزب دموکرات سیاست کاملا متفاوتی را در مقایسه با دولت ترامپ در مورد فلسطینیان توصیه می کند و آن، راه حل “دو کشور برای دو ملت” است که بخش های عمده ای از دولت نتانیاهو و احزاب راستگرای اسرائیل، به شدت با آن مخالف هستند.

نوشته اختصاصی رادیو پیام اسرائیل: دولت اورشلیم برای ارزیابی سیاست های بایدن، سه گروه کاری تشکیل می دهد اولین بار در رادیو پیام اسرائیل. پدیدار شد.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top