news update

پادشاه و ولیعهد عربستان انتخاب جو بایدن را ، پس از ۲۴ ساعت، تبریک گفتند 

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان همراه با محمد بن سلمان، ولیعهد کشور، پس از ۲۴ ساعت از اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، انتخاب او را تبریک گفتند.

در این گزارش آمده است :  پادشاه و ولیعهد کشور همچنین به کامالا هریس معاون ریاست‌جمهوری آمریکا نیز تبریک گفته‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز پیشتر گزارش داده بود در حالی که تاکنون بسیاری از کشورهای عربی برای تبریک پیروزی بایدن وارد رقابت شده‌اند، عربستان که حامی سیاست‌های دولت ترامپ در خاورمیانه و سیاست مقابله ایالات متحده با ایران بود، در رابطه با نتایج انتخابات آمریکا سیاست سکوت در پیش گرفته بود.

رویترز نوشته است: مقامات عربستان که با شکست دونالد ترامپ یکی از بزرگترین حامیان سیاست‌های منطقه‌ای و بزرگترین پشتیبان خود برای مقابله با ایران را از دست داده‌اند برخلاف دیگر متحدان ایالات متحده در خاورمیانه و اغلب کشورهای عربی هیچ عجله‌ای برای ارسال پیام تبریک به نامزد دموکرات از خود نشان نداده‌اند.

این خبرگزاری آمریکایی در ادامه  با انتشار گزارشی با عنوان «نفس عربستان با پیروزی جو بایدن در سینه حبس شد» نوشت که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان ساعت‌ها پس از اعلام پیروزی جو بایدن سکوت اختیار کرد؛ حال آنکه وی در همین زمان از انتخاب مجدد رئیس جمهوری تانزانیا استقبال کرد و با لحنی بسیار گرم به وی تبریک گفت.

آمریکا و عربستان در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ روابط نزدیکی داشتند و عربستان از سیاست منزوی کردن ایران توسط واشینگتن حمایت می‌کرد.

خبرنگار رویترز در ادامه با انتشار نظر یک شهروند عربستانی که صندوقدار سوپر مارکت در ریاض است نوشته است: او می گوید: از پیروزی بایدن اصلا خوشحال نیستم اما امیدوارم که وی از اشتباهات اوباما درس بگیرد و متوجه شود که ایران یک دشمن مشترک برای ما است

همچنین  یک منبع سیاسی در عربستان هم به خبرگزاری رویترز گفته ریاض پتانسیل تعامل و همکاری با هر رئیس جمهوری را در آمریکا دارد زیرا به گفته وی «ایالات متحده کشور نهادهای قانونی است و همکاری‌های نهادی زیادی بین عربستان سعودی و ایالات متحده وجود دارد».

جو بایدن از جمله کسانی بود که به کارزار بازبینی روابط آمریکا با عربستان در پی قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار مخالف دولت سعودی، پیوسته بود. خاشقچی توسط ماموران اعزامی از سوی عربستان در کنسولگری این کشور در استانبول قطعه قطعه شد. او خواستار قطع کمک‌های نظامی آمریکا به عربستان در جنگ یمن بود.

نوشته پادشاه و ولیعهد عربستان انتخاب جو بایدن را ، پس از ۲۴ ساعت، تبریک گفتند  اولین بار در رادیو پیام اسرائیل. پدیدار شد.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top