news update

بریتانیا و کانادا خواستار تحقیقات مستقل درباره هواپیمای اوکراینی که سرنگون شده توسط موشک های سپاه پاسداران،   شدند

به گزارش وبسایت وزارت خارجه کانادا وزیران خارجه این کشور  و بریتانیا در ملاقات با یکدیگر، خواستار تحقیقات «کامل، روشن و مستقل» ایران درباره سرنگونی پرواز ۷۵۲ شده‌اند.

فیلیپ شامپاین، وزیر خارجه کانادا و دومینیک راب، همتای بریتانیایی او گفته‌اند که خود را ملزم به پاسخگویی به خانواده‌های جان‌باختگان و برقراری عدالت برای آنها می‌دانند.

در این دیدار  طرفین تأکید کرده‌اند که پرداخت غرامت به قربانیان و کشورهای خسارت‌دیده نیز باید در تحقیقات مربوطه لحاظ شود.

هواپیمای اوکراینی  بامداد ۱۸ دی ۹۸ اندکی پس از برخاستن از فرودگاه هدف قرار گرفت و سرنگون شد. در این حادثه تمام ۱۷۶ سرنشین هواپیما جان خود را از دست دادند.

در هفته گذشته نیز در نخستین گزارش رسمی که پس از بازخوانی جعبه سیاه پرواز اکراینی  انتشار یافت اعلام کردند  که مسافران و خدمه تا زمان اصابت موشک دوم زنده بوده‌‌اند و خدمه پرواز کوشیده‌اند تا هواپیما را به فرودگاه برگردانند.

تورج زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و معاون وزیر راه و شهرسازی حکومت ایران، نیز در این باره گفته بود که  «۱۹ ثانیه پس از شلیک موشک اول به هواپیمای اوکراین cvr و fdr قطع شده و دیگر هیچ صدایی موجود نیست. موشک دوم که ۲۵ ثانیه پس از اولین موشک به هواپیما اصابت می‌کند، باعث می‌شود که دستگاه‌های ثبت صدای کابین و اطلاعات فنی پرواز هم‌زمان قطع شوند و از این به بعد، تحلیلی در مورد عملکرد و آثار موشک دوم موجود نیست».

انتشار خبرهای بریده و ناقص  مرتبط با فاجعه سرنگونی این هواپیمای مسافربری، که منتقدان انگیزه آن را خرید زمان برای فروکش کردن رفته رفته خشم افکار عمومی می‌دانند، واکنش‌های اعتراضی فراوانی را در میان  خانواده‌های قربانیان و فضای مجازی برانگیخته است.

نوشته بریتانیا و کانادا خواستار تحقیقات مستقل درباره هواپیمای اوکراینی که سرنگون شده توسط موشک های سپاه پاسداران،   شدند اولین بار در رادیو پیام اسرائیل. پدیدار شد.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top