news update

آلمان: هرگونه اقدام درباره تنگه هرمز باید وجهه اروپایی داشته باشد

وزیر امور خارجه آلمان روز جمعه مرداد گفت که کشورش با روشن شدن جزییات بیشتر از طرح ناوگان نظامی به رهبری اتحادیه اروپا برای حفاظت از کشتیرانی در تنگه هرمز در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد.

هایکو ماس به روزنامه آلمانی «فونک» گفته است: هر اقدامی در ارتباط با تنگه هرمز می‌بایست وجهی اروپایی داشته باشد.

وی در ادامه این مصاحبه تصریح کرده است که آلمان به کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه ایران نخواهد پیوست.

به دنبال توقیف یک نفتکش با پرچم بریتانیا در تنگه هرمز در هفته گذشته لندن پیشنهاد حفاظت از کشتیرانی آزاد در تنگه هرمز به رهبری اتحادیه اروپا را مطرح کرد. بریتانیا توقیف نفتکش توقیف نفتکش «استنا ایمپرو» توسط سپاه پاسداران را «دزدی دریایی» نامیده بود.

تعداد از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، ایتالیا و دانمارک پشتیبانی اولیه خود را از این طرح اعلام کرده‌اند.

دانمارک روز جمعه چهارم مرداد اعلام کرد که آماده پیوستن به ناوگان نظامی به رهبری اتحادیه اروپا برای حفاظت از کشتیرانی در تنگه هرمز است.

یـِـپه کوفود، وزیر خارجه دانمارک، روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورش با دیده مثبت به مشارکت در چنین ابتکاری می نگردد.

رویترز می‌گوید، آمریکا در اوایل تیرماه از کشورهای عضو پیمان سازمان آتلانتیک شمالی، ناتو، خواسته بود تا حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس مشارکت کنند، اما با مخالفت آلمان و فرانسه مواجه شد.

دیپلمات‌ها در بروکسل در آن زمان به رویترز گفته بودند که فرانسه از آمریکا خواسته تا ناتو را در هیچ‌گونه مأموریت نظامی در خلیج فارس، درگیر نکند.

نوشته آلمان: هرگونه اقدام درباره تنگه هرمز باید وجهه اروپایی داشته باشد اولین بار در رادیو پیام اسرائیل. پدیدار شد.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top