news update

زیارت اماکن مقدس اورشلیم، با رعایت مقررات بهداشتی، به صورت محدود، از سرگرفته شد

پس از دو ماه بسته بودن به علت شیوع کورونا، صحن تپه معبد مقدس یهود در شرق اورشلیم به زودی زائران و نمازگزاران یهودی و مسلمان دوباره گشوده شد، ولی همه تدابیر امنیتی باید رعایت شود. از جمله محدودیت هایی که هنوز برقرار است آن است که ادای نماز باید در صحن بیرون از مسجد الاقصی و مسجد عمر انجام گیرد و نمازگزاران باید فاصله دو متری را رعایت کنند.

همچنین، یهودیانی که به زیارت تپه مقدس می روند تا یاد بیت المقدس یهود را در مکانی که دو مسجد اسلامی به روی خرابه های بیت المقدس یهود در آن جا برپا شده، باید فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

بازگشایی صحن تپه مقدس، در روزهای عید یهودی شاووعوت، یا عید نوبرینه ها صورت می گیرد. در دوران باستان، یهودیان در چنین هفته ای، نوبرینه میوه های درختان خود را در سبدی نهاده و شادی کنان به بیت المقدس می آمدند و سبد خود را به کاهنان معبد اهدا می کردند.

زیارت از صحن بیت المقدس یهود، بخشی از آیین یهود در ایام سه عید شاووعوت، پسح و سوکوت می باشد.

دولت اسرائیل زیارت یهودیان از صحن مساجد را به شرطی آزاد ساخته که به صورت عبوری آن جا را بپیمایند و از ادای نماز خودداری ورزند. مسلمانان تندرو ادعا می کنند که صحن مساجد که از یک هزار و ششصد سال پیش از ظهور اسلامی جایگاه بیت المقدس یهود بوده، منحصرا به مسلمانان تعلق دارد و یهودیان باید از حق ورود به جایگاه باستانی بیت المقدس خود محروم باشند.

در عین حال، به علت مقررات کورونا، نمازگزاران مسلمان نیز هنوز اجاره ورود به داخل مساجد را ندارند و نماز خود را باید در محوطه بیرونی مساجد به جای آورند.

در اسرائیل ابراز نگرانی از احتمال بروز موج دوم کورونا همچنان ادامه دارد و در گزارش ها آمده است که در روزهای عید شاووعوت، بسیاری از مردم، مقررات بهداشتی را نادیده گرفته و در کلوپ ها و ساحل دریا و اماکن عمومی دیگر به رقص و پایکوبی پرداخته اند. همچنین قوانین فاصله گیری اجتماعی نیز در بسیاری از موارد نقض شده است.

نتایج از بی احتیاطی ها دو هفته دیگر روشن خواهد گردید و ابراز نگرانی می شود که شمار مبتلایان جدید بالا رود.

در شبانه روز گذشته، ده ها مورد جدید ابتلا به کورونا شناسایی شده و بر شمار معاینه ها افزوده گردیده است. در شبانه روز گذشته ۲۲ مورد ابتلای جدید شناسایی شد و شمار کل مبتلایان از هفده هزار نفر گذشت، ولی کسی در شبانه روز اخیر فوت نکرده است. در ۲۴ ساعت گذشته، ۳۷ تن دیگر شفا یافته اند و در حال حاضر شمار بیماران فعال، کمتر از دو هزار نفر است.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top