news update

افزایش قاچاق گوشت از ایران به خارج؛ قیمت گوشت بالا رفت

سعید سلطانی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران در ایران، گفت: «دلال بازی، افزایش تقاضا و بالارفتن هزینه های تمام شده تولید توسط یکسرری از نهادها، علت گرانی گوشت قرمز است».

سروستانی افزود: «به خاطر افزایش هزینه های تمام شده‌ی تولید در سال جاری، از جمله رشد قیمت نهاده‌های دامی در بازار، دام با قیمت مناسب از دامپروران خریداری نمی شود، تا جایی که دام سنگین روی دست تولید کنندگان باقیمانده است».

علی محمد شاعری عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس دهم پیشتر گفته بود: «در حال حاضر،  قاچاق کالا به خارج از کشور افزایش یافته است و  توسط دلالان برخی از نهادها، گوشت به آن طرف مرزها به ویژه به عراق، قاچاق می‌شود».

وی  بدون اشاره به جزئیات مربوط به قاچاق گوشت به خارج از کشور، گفته است که بهای گوشتی که به خارج از کشور قاچاق می‌شود با «ارز نیمایی» محاسبه می‌شود.

شاعری همچنین قاچاق دام زنده را از دلایل افزایش قیمت گوشت در ایران برشمرده و ابراز امیدواری کرد که با واگذاری مدیریت مقابله با قاچاق به سپاه پاسداران، از قاچاق کالاها پیشگیری شود.

آگاهان  امور ایران در این باره می‌گویند: «سپاه پاسداران که نقش اساسی در ورود و خروج کالا از جمله دام و گوشت به ایران دارد، عامل اصلی تعیین کننده نرخ دام در ایران است». این فعالیت های خودسرانه در حالی انجام می شدند که در گزارش مجلس تاکید شده بود مسؤولیت قانونی و ذاتی مبارزه با قاچاق کالا برعهده وزارت کشور، نیروی انتظامی و گمرک است و مسؤولیت نظارت بر کالا  وظیفه ذاتی سپاه پاسداران نیست. با این حال، سپاه در این بازارچه ها و مرزهای زمینی دیگر، از قدرت مانور کافی برخوردار است و در دو دهه اخیر نیز تسلطش روزبه روز بیشتر شده است.

همزمان، ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، نیز گفته است: «شنیده‌ها حاکی از این است که دام توسط بعضی از نهادها  وارد کشور می‌شود، اما از کشتی و هواپیما تخلیه شده و با یک کشتی و هواپیمای دیگر صادر می‌شود».

رضا حقیقت‌نژاد نویسنده و تحلیلگر ایرانی در این باره نوشته است:  «چرا روحانی گوشت قاچاق را به گربه سپاه داد؟ حسن روحانی نیز در ابتدا قصد ورود به حوزه اسکله ها را داشت و ۷ سال پیش دستور مقابله با اسکله های مجاز را صادر کرد. ولی اکنون با سپردن مسوولیت مبارزه با قاچاق در خلیج فارس، جایی که این اسکله های غیرمجاز در آن واقع شده اند، خیال خودش و سپاه را در این زمینه راحت کرده است».

یادآوری می شود که هر کیلو گوشت شقه گوسفندی با قیمت ۱۰۰هزار تومان، ران گوسفندی ۱۲۵هزار تومان، راسته گوسفندی ۱۰۰ هزار تومان، سردست ۱۰۵هزار تومان و گوشت گوساله نیز کیلویی ۱۱۰ هزار تومان در خرده فروشی‌ها به فروش می‌رسد.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top