news update

سازمان انرژی اتمی ایران به تصمیم آمریکا برای تحریم دو تن از مسئولان واکنش خشمگینانه ای نشان داد

سازمان انرژی اتمی رژیم ایران به تصمیم دولت واشنگتن مبنی بر قرار دادن نام دو تن از دست اندرکاران امور اتمی ایران را در فهرست تحریم‌های جدید دولت ایالات متحده واکنش خشمگینانه ای نشان داد و  اعلام کرد که به زودی خبرهای تازه در مورد دستاوردهای اتمی ایران اعلام خواهد شد

در بیانیه سازمان انرژی اتمی ایران، بی آن که به ماهیت این اخبار اشاره ای شود، نوشته شده “به زودی خبرهای خوشی اعلام خواهد شد”.

سازمان انرژی اتمی در این پیام توییتری نوشته است: تلاش تصمیم‌سازان کاخ سفید مبنی بر قرار دادن نام دو تن از دانشمندان صنعت هسته‌ای کشور در فهرست تحریم‌های جدید دولت ایالات متحده آمریکا بیانگر تداوم رویکرد واقعی  آن دولت در مواجهه با نیروهای متخصص حکومت اسلامی است.

این سازمان  توضیحی درباره این خبر خوش نداده است .

همچنین سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در انتقاد از  تمدید نشدن معافیت‌‌های تحریم پروژه‌های اتمی ایران که با برجام مرتبط هستند گفت: اعلام این اقدام سر و صدای رسانه‌ای بیش نیست و هیچ تاثیری بر روند کار جمهوری اسلامی ندارد.

بهروز کمالوندی افزود:  سوخت نیروگاه اتمی بوشهر ” بدون هیچ مشکلی” با نظارت سازمان انرژی اتمی از روسیه به ایران ارسال می‌شود و اگر سوخت موجود تمام شود ایران قادر به تولید آن است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود  که کلیه معافیت‌های باقی‌مانده از تحریم برای پروژه‌های مرتبط با توافق هسته‌ای ایران تا ۶۰ روز دیگر به پایان خواهد رسید.

بر اساس این بیانیه، لغو معافیت‌ها راکتور اراک، تامین اورانیوم غنی شده برای راکتور تحقیقاتی تهران و صادرات ضایعات سوخت راکتورهای تحقیقاتی ایران را شامل می شود.

این مقام ارشد امریکایی افزود:  معافیت مرتبط با فعالیت‌های در حال انجام در واحد اول نیروگاه هسته‌ای بوشهر را ۹۰ روز تمدید می‌کند تا کارها با ایمنی به پایان برسد.

کمالوندی  درباره راکتور اراک گفت: « چین و سایر کشور‌های اروپایی با ما در این کار همراهی می‌کنند، اما کار اصلی طراحی راکتور و سوخت آن با خودمان است».

وی اعلام کرد  که روند کار در بازطراحی راکتور اراک “به دلیل مشکلاتی که در اجرای برجام و اعمال تحریم‌ها وجود دارد آهسته است”.اما

بریتانیا و چین برای بازطراحی راکتور اراک با ایران همکاری می کنند تا این راکتور از آب سنگین به راکتور آب سبک تبدیل شود.

برایان هوک، نماینده ویژه ‌آمریکا در امور ایران، در این باره گفته است: «جمهوری اسلامی از برنامه هسته‌ای خود برای باج‌گیری از جامعه جهانی استفاده می‌کند».

کریستوفر فورد، معاون وزیر خارجه آمریکا، نیز در واکنش به عدم تمدید معافیت پروژه‌های مرتبط با توافق هسته‌ای ایران گفت: «تا زمانی‌که جمهوری اسلامی برای مذاکره درباره راه‌حل مورد نظر ایالات متحده به پای میز مذاکره نیاید فشارهای آمریکا ادامه خواهد یافت».

کریستوفر فورد تاکید کرد که مجبور کردن جمهوری اسلامی به انجام یک تعامل به نفع صلح و ثبات خاورمیانه است.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top