news update

حکومت اعلام کرد برای جلوگیری از سفر مردم به مناطق سرسبز در ۱۳ فروردین، تدابیری را به اجرا گذاشته است

در آستانه فرا رسیدن سیزده فروردین، که در فرهنگ ایرانیان باستان انرا سیزده بدر می نامند و معتقدند که برای بدر کردن نحوست از زندگی باید به دامنه طبیعت بروند، نیروهای انتظامی برای جلوگیری از شیوع کورونا در این روز تدابیر شدید ی را در نظر گرفته اند و مانع از تجمع در بوستان ها و جنگل ها و فضای سبز شهرها خواهند شد.

در این باره  کاربران رسانه‌های اجتماعی تصاویری منتشر کرده اند  که حاکی از اقدام خودجوش مردم در بستن برخی جاده‌ها برای جلوگیری از ورود افراد غیر بومی پیش از ۱۳ فروردین  به این شهرها شده اند.

در توئیتر ویدیویی در این باره  منتشر شد که نشان می‌دهد تعدادی از زنان بلوچ روستای گهردو در شهرستان میناب استان هرمزگان برای قرنطینه کامل این روستا اقدام به جلوگیری از ورود خودروها به آن می‌کنند.

یک زن بلوچ خطاب به نیروهای انتظامی در بی تفاوتی انان در جلوگیری از ورود بیماران به شهر شان گفت: «شما مردان بروید و چادر بر سر کنید، در خانه بنشینید تا ما زن‌ها راه ورودی را ببندیم».

نظامی تیمور حسینی،‌ رییس پلیس راه ناجا،‌ پیشتر گفته بود  که در پی اجرای طرح جدید دولت میزان تردد در جاده‌ها تنها «۲۷ درصد» نسبت به روزهای قبل آن کاهش داشته است.

پیش از این نیز طی هفته‌های گذشته و در پی موج نخست شیوع کرونا تصاویر و ویدیوهای مشابهی از اقدام خودجوش مردم محلی و بستن جاده‌ها در مناطق دیگر از جمله بابل،‌ محمودآباد و آمل در مازندران،‌ جوان‌رود در کرمانشاه و زابل در سیستان و بلوچستان منتشر شده بود.

نگرانی مردم محلی در برخی شهرها و روستاهای کشور در حالی است که ولی تیموری،‌ معاون وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری،‌ گفته بود:  سفرهای خود را لغو نکنند و به حالت شناور در بیاورند.

شماری از خبرگزاری داخلی ایران نیز  در همین زمینه اقدام این وزارتخانه دولت در زمینه مدیریت سفرها با راه‌اندازی کارزار “سفرت را کنسل نکن” را مورد انتقاد قرار داده و ان را در کمک اهمیت دانستن سلامت و جان مردم از سوی حکومت دانستند.

در همین رابطه نظامی احمد نوریان فرمانده پلیس راه شرق استان تهران نیز گفته که  توصیه می‌کنیم مردم شهر‌های شرق استان تهران برای روز ۱۳ فروردین برنامه‌ای برای خروج از منزل و شهر نداشته باشند.در صورت مشاهده با جریمه ۵۰۰ هزار تومانی و توقیف یک ماهه خودرو مواجه خواهند شد.

در گزارش دیگری آمده که حکومت ایران منابع اطلاع رسانی مقابله با کورونا را بازداشت می کند.با آن که طی هفته‌های گذشته انتقادها نسبت به پنهان‌کاری حکومت ایران درباره بحران کرونا افزایش یافته است؛ مقام‌های انتظامی و قضایی بر تعداد بازداشت‌ها و پرونده‌های مرتبط با خبررسانی درباره کرونا در رسانه‌ها افزوده‌اند.

مقام‌های نیروی انتظامی در استان‌های گیلان و هرمزگان از دستگیری مجموعا ۲۰ نفر به دلیل آن‌چه که انتشار “شایعه” و “مطالب تشویش اذهان عمومی” خواندند، خبر دادند.

از ابتدای هفته جاری نیز دست‌کم ۵۰ نفر دیگر در دو استان آذربایجان شرقی و کردستان، که از مناطق اقلیت‌نشین به حساب می‌آیند، بازداشت شده‌ بودند.

بر اساس گزارش حسین امیری، جانشین رئیس پلیس فتای نیروی انتظامی، این نهاد تنها تا روز پنجم فروردین ۹۹۸ مورد مجرمانه در فضای مجازی تعیین کرده که از این میزان ۳۱۶ مورد آن منجر به تشکیل پرونده قضایی شد.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top