Analysis

#جنبش_تداوم_مشروطیت

روز ۲۴ اسفند زادروز خجسته اعلیحضرت همایون رضا شاه پهلوی، روز برآمدن خوشبختی و بهروزی ایران و زادروز تک دانه‌ای از میان مردم ایران که ایران و ایرانیان را از دست استعمار رها ساخت. در این روز فرخ و فیروز خدای توانا و ایزد یکتا وجود گرانبها و گوهری یکتا را به کشور ایران ارزانی داشت که وجودش سرچشمه پیشرفت ایران نوین و خاستگاه پیروزی و بهروزی روزگار مردم این سامان است.

در این روز فرخنده یک بار دیگر دست سرنوشت در لوح تقدیر رقم عظمت و سیادت ملت باستانی ایران را ثبت نمود و فصل تازه و درخشانی در صفحه‌های تاریخ بشری برای او گشود. این روز بزرگ زاد روز اعلیحضرت همایون رضا شاه پهلوی شاهنشاه ایران و بزرگترین جشن مردم حق شناس و شاه پرست ایران است. همه سال با فرارسیدن روز پیروز ۲۴ اسفند مردم ایران به پاس این روز بزرگ جشن‌ها می‌گیرند و شادی‌ها می‌کنند و بدین روی سپاس خود را به درگاه ایزد یکتا فرستاده و ستایش خود را در آستان شاهنشاه نشان می‌دهند. یاد روز ۲۴ اسفند ماه ۱۳۱۷ برای مردم دور و نزدیک ایران خواهد ماند. روز ۲۴ اسفند روز ویژه‌ای برای ایرانیان است زیرا که در این روز بزرگ که سرچشمه همه روزهای خوش ایرانیان است افزون بر شادمانی و سرور جشن زاد روز شاهنشاه رضا شاه بزرگ، جشن همسری و بستن پیمان والاحضرت محمدرضا پهلوی ولیعهد ایران و شاهزاده فوزیه می‌باشد.

به هنگام بسته شدن پیمان زناشویی هواپیماهای نیروی هوایی مصر بر فراز کاخ عابدین با پرچم مصر و پرچم سه رنگ شیر و خورشید ایران به پرواز درآمدند.

شهرهای تاریخی قاهره و اسکندریه و دیگر شهرهای مصر آذین‌بندی و چراغانی شده بود. روز ۲۴ اسفند برخورد سه جشن با یکدیگر بود، زادروز فرخنده اعلیحضرت همایون رضا شاه بزرگ، سالروز استقلال مصر و جشن پیمان زناشویی اعلیحضرت همایون محمدرضا پهلوی ولیعهد ایران. سیل تلگراف‌های تهنیت از سوی سران کشورها به پیشگاه اعلیحضرت همایون رضا شاه بزرگ روانه شد. روز ۲۵ اسفند ماه سفارت شاهنشاهی ایران

ساعت ۱۱ بامداد روز نخست فروردین ۱۳۱۸ موکب والاحضرت همایون ولیعهد ایران و والاحضرت فوزیه پهلوی با آیینی باشکوه از کاخ سلطنتی قبه به کاخ زعفران آمدند و در آنجا هیات‌ها برای گفتن تهنیت نوروزی گردآمده بودند. نخست حسن اسفندیاری رییس مجلس شورای ملی به نام خود و دیگر همراهان تهنیت نوروزی به پیشگاه والاحضرت ولیعهد و فوزیه گفت و سپس دکتر مودب نفیسی پیشکار ولیعهد تهنیت نوروزی گفت و همه هیات همراهان به پیشگاه ولیعهد ایران و همسر ایشان والاحضرت فوزیه بار یافتند. سپس علی ماهر پاشا به نمایندگی از سوی اعلیحضرت ملک فاروق، شریف صبری پاشا و هیات مهمانداران و سپس نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه مصر و آنگاه آقایان رییس‌های دربار پادشاهی و هیات اتحاد ایران و مصر و ایرانیانی که در مصر زندگی می‌کردند و در پایان کارمندان سفارت کبرای کشور شاهنشاهی ایران بار یافتند.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top