news update

بالاخره رئیس قوه قضائیه دستور داد برای ادامه جلوگیری از کرونا در زندان ها، اقداماتی صورت گیرد

آخوند ابراهیم  رئیسی : به منظور “پیشگیری از شیوع کرونا در زندان ها ” در آن از قضات و دادستان‌ها خواسته به “جز موارد ضروری” از بازداشت موقت اجتناب کرده و احکام حبس محکومان را “در حد امکان قانونی”تا پایان فروردین۹۹ تعلیق کنند

پس از افزایش آمار تلفات و مبتلایان  به کرونا در زندان های ایران ، رییس قوه قضاییه با صدور بخشنامه‌ای به مراجع قضایی سراسر کشور، دستوراتی را در جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها صادر کرد.

آخوند ابراهیم  رئیسی در پاسخ به  تمام هشدارها و نگرانی‌ها با صدور بخشنامه‌ای نوشته : به منظور “پیشگیری از شیوع کرونا در زندان ها ” در آن از قضات و دادستان‌ها خواسته به “جز موارد ضروری” از بازداشت موقت اجتناب کرده و احکام حبس محکومان را “در حد امکان قانونی”تا پایان فروردین۹۹ تعلیق کنند.

براساس این گزارش، تمامی قضات دادسراها و دادگاه‌ها مسئول اجرا و دادستان‌ها و روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور نیز موظف به نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه شده‌اند.

در این رابطه سازمان حقوق بشر ایران نیز در گزارشی از مرگ دو زندانی مشکوک به کرونا؛ در زندان‌های ایران،خبرداد و گفت :  جان هزاران زندانی در خطر است.

در این گزارش آمده که با مرگ دست‌کم دو تن از زندانیان زندان‌های تهران و ارومیه با بیماری مشکوک به کرونا، هزاران زندانی محبوس در زندان‌های ایران در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار گرفته‌اند، ویروسی که در ده روز نخست پس از اعلام رسمی شیوع آن در ایران، تاکنون چندین مقام حکومتی نیز به آن مبتلا شده و حتی بر اثر آن جان باخته‌اند.

علاوه بر مرگ دو زندانی، گزارش‌های متعدد حاکی از مشاهده موارد مشکوک به کرونا در زندان‌ تهران بزرگ، زندان مرکزی کرج، زندان ارومیه، زندان ایلام، زندان شیبان اهواز و برخی بندهای زندان  اوین است.

هرانا، با تاکید براینکه « تاکنون ۱۶ زندانی مشکوک به کرونا از زندان ارومیه به بیمارستان خارج از زندان اعزام شده‌اند، گزارش داد که چهار تن از زندانیان در قرنطینه زندان تهران بزرگ نیز مشکوک به بیماری کرونا تشخیص داده شده‌اندو از بندهای ۴ و ۷ اوین نیز خبرهای مبنی بر ابتلای زندانیان به کرونا رسیده است.

مواردی از مرگ زندانیان در زندان‌های پایتخت نیز بر اثر ابتلا به کرونا در رسانه‌های رسمی منتشر شده است از جمله روزنامه همشهری از مرگ یک زندانی جرایم مالی در زندان تهران بزرگ، فشافویه، خبر داده است.

خانواده شماری از زندانیان سیاسی روز چهارشنبه هفتم اسفندماه‌ در نامه‌ای به مسئولان قضایی جمهوری اسلامی با اشاره به وضعیت زندان‌های کشور و میزان برخورداری از امکانات بهداشتی و درمانی در زندان‌ها، «به منظور جلوگیری از وقوع یک فاجعه انسانی» خواهان «آزادی یا حداقل مرخصی قابل قبول زندانیان تا پایان دوران بحران شدند».

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top