America

دادستانی آمریکا علیه سه ایرانی اعلام جرم کرد

دادستانی ایالات متحده علیه سه ایرانی برای صدور مواد مورد نیاز غنی‌سازی اورانیوم به نفع جمهوری اسلامی، اعلام جرم کرده است.

دادستان آمریکا در منطقه منهتن (نیویورک) از استرداد یک تبعه ایران از آلمان به ایالات متحده خبر داده است.

این در حالی است که دادستانی منهتن اتهاماتی را علیه دو تن دیگر در رابطه با صادرات فیبر کربن از آمریکا به ایران عنوان کرده است.

مقامات قضایی ایالات متحده روز سه‌شنبه ۲۵ تیرماه اعلام کردند که «بهزاد پورقناد» بخ این کشور استرداد شده است.

مقامات علیه پورقناد، «علیرضا شکری»، و «فرزین فریدمنش» به دلیل صادرات فیبر کربن به ایران اعلام جرم کرده‌اند.

این مقامات اذعان کردند که از فیبر کربن برای غنی سازی اورانیوم استفاده می شود. آنها می‌گویند این اقدامات مانند صادرات فیبر کربن به ایران که منجر به کاهش امنیت ایالات متحده می شود، بدون مجازات نمی ماند.

بنا به گزارش صدای آمریکا، پورقناد سوم می ۲۰۱۷ در آلمان دستگیر شد و روز دوشنبه به نیویورک آورده شد و در دادگاهی به ریاست قاضی جودیت مک‌کارتی حاضر شد. اما شکری و فریدمنش همچنان تحت تعقیب هستند.

یک مقام پلیس فدرال آمریکا، اف.بی.آی، گفته است که ایران به دستیابی به فناوری و مواد مورد نیاز برای پیشبرد برنامه هسته ای خود ادامه می دهد.

مقامات می گویند پورقناد، شکری، و فریدمنش بین سالهای ۲۰۰۸ و ژوئیه ۲۰۱۳ در ایران کار و زندگی می کردند و در این دوران با همدیگر برای به دست آوردن فیبر کربن از آمریکا و صدور آن به ایران از طریق کشور ثالث اقدام کردند. آنها می گویند شکری برای تهیه چندین تن فیبر کربن از آمریکا و پورقناد برای تهیه پول آن و فریدمنش برای حمل آن توافق کردند.

فیبر کربن در صنایع موشکی، مهندسی فضا، سانتریفیوژهای غنی سازی اورانیوم کابربرد دارد.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top