Europe

آمریکا: موضع ما در برابر تحویل موشک روسیه به ترکیه تغییری نکرده است

مارک اسپر، سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده اذعان کرد که این کشور از شروع تحویل پدافند اس-۴۰۰ روسیه به ترکیه مطلع است، و خاطر نشان کرد که موضع آمریکا در مورد جنگنده‌های اف-۳۵ تغییری نکرده است.

او همچنین افزود که تا ساعاتی دیگر با وزیر دفاع ترکیه گفت‌وگو خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار صدای آمریکا، اسپر این اظهارات را روز جمعه ۲‍۱ تیر ماه و پیش از دیدار با «باخودیر قربانوف» وزیر دفاع ازبکستان ایراد کرد.

این در حالی است که وزارت دفاع ترکیه نیز در حساب کاربری توئیتری خود، عکس‌های بیشتری از تحویل محموله اول پدافند اس-۴۰۰ روسیه را منتشر کرده است.

از وسی دیگر یک مقام رسمی سازمان آتلانتیک شمالی، ناتو، به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در واکنش به این خبر گفت: هر کشور عضو ناتو اختیار دارد هر تجهیزاتی که می‌خواهد را خریداری کند، ولی در مورد اس-۴۰۰ بیشتر اعضا نگران عواقب آن هستند.

این مقام ناتو که نخواست نامش فاش شود گفت: توانایی و قابلیت همکاری نیروهای نظامی کشورهای عضو برای اجرای عملیات و ماموریت‌ها، از نقاط بنیادین سازمان آتلانتیک شمالی است.

ترکیه از اعضای ناتو است. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، موسوم به ناتو در حال حاضر ۲۹ عضو دارد.

ایالات متحده آمریکا از منتقدان جدی خرید سیستم اس-۴۰۰ روسیه از سوی ترکیه است و می‌گوید تجهیزات نظامی روسیه قابلیت انطباق‌پذیری با دیگر تجهیزات ناتو را ندارند.

مارک اسپر سرپرست وزارت دفاع در آخرین دیدار خود از ناتو گفته بود که اگر ترکیه به خرید اس-۴۰۰ از روسیه ادامه دهد، آمریکا به آنها جت‌های جنگنده اف-۳۵ نخواهد داد.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top