Iran

تلاش ناموفق سپاه پاسداران برای ربودن نفت‌کش بریتانیا

قایق‌های تندرو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اقدامی ناموفق، قصد داشتند تا یک نفت‌کش انگلیسی را بربایند.

خبرگزاری‌ها روز چهارشنبه ۱۹ تیرماه به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش دادند که پنج قایق تندرو مسلحِ متعلق به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای ربودن یک نفت‌کش انگلیسی ناکام ماندند.

این قایق‌های تندور زمانی که نفت‌کش بریتانیایی در حال خروج از خلیج فارس و وارد شدن به آب‌های تنگه هرمز بود، نزدیک شده و دستور دادند که این نفت‌کش تغییر مسیر دهد و در آب‌های مجاور ایران توقف کند.

یک منبع در وزارت دفاع ایالات متحده به خبرگزاری‌ها گفت: تلاش قایق‌های سپاه پاسداران برای ربودن این نفت‌کش با دخالت ناو نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا ناکام ماند.

ناو بریتانیایی که در حال اسکورت این نفت‌کش بوده، با دادن هشدار رادیویی قایق‌های سپاه پاسداران را مجبور به عقب‌نشینی کرده است. ناو مونت‌رز مسلح به سلاح‌های ۳۰ میلیمتری است و برای عقب راندن قایق‌های کوچک طراحی شده‌ است.

همزمان یکی از هواپیماهای تجسسی ایالات متحده از حمله این قایق‌های تندرو فیلم‌برداری کرده است، اما هنوز ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به سنتکام این ویدیو را منتشر نکرده است.

به دنبال توقیف ابرنفتکش ایرانی «گریس۱» توسط بریتانیا در تنگه جبل‌الطارق، تنش میان تهران و لندن بالا گرفته است.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۱۳ تیرماه در گزارشی به نقل از مقامات دریایی پاناما گزارش داد که ابرنفتکش «گریس ۱» که با پرچم این کشور (پاناما) تردد می کرده، توسط نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا در تنگه جبل‌الطارق توقیف شده است.

این ابرنفت‌کش حامل نفت خام ایران بوده و از سوی جمهوری اسلامی برای کمک به دیکتاتور سوریه اعزام شده بود. گریس ١ محموله نفت خام را به مقصد پالایشگاه بانیاس در سوریه می‌برده است.

بنا به گزارش خبرگزاری‌ها، ارسال این محموله نفتی از سوی جمهوری اسلامی نقض آشکار تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران و از سوی دیگر تحریم اتحادیه اروپا علیه پالایشگاه بانیاس (سوریه) بوده است.

این در حالی است که سمیر مدنی، از “تانکرتراکرز” که بر رصد فعالیت‌ نفتکش‌ها در جهان متمرکز است، عنوان کرده که دلیل انتخاب مسیر دورتر، نه تحریم‌ها، بلکه حجم و وزن بالای گریس ١ بوده، که عبور این نفت‌کش را از طریق کانال سوئز دشوار می‌کرده است.

مسیر حرکت گریس ١

مدنی همچنین اذعان کرد که احتمال این می‌رود محموله گریس ١ نفت کوره بوده و نه نفت خام، و مقصد آن نیز نه پالایشگاه بانیاس، بلکه احتمالا یک مشتری اروپایی در دریای مدیترانه بوده است.

او با استناد به مجموعه شرایط گفت احتمال می‌رود که محموله گریس ١ برای پالایشگاه بانیاس در سوریه بارگیری نشده باشد، بلکه این نفت‌کش قصد داشته تا محموله نفتی خود را از طریق انتقال کشتی به کشتی، در دریای مدیترانه به یک شناور دیگر منتقل کند.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top