news update

ایالات متحده از اقدام یک جانبه اسرائیل در مورد کرانه باختری، جلوگیری می کند

درخواست دولت ایالات متحده از دولت اسرائیل که از اقدامات شتابزده و یک جانبه در کرانه باختری خودداری ورزد، از جانب سیاستمداران اسرائیلی با اهمیت زیاد روبرو شد و برخی تحلیلگران گفتند که این امر نشان می دهد که دولت واشنگتن مصمم است از اقداماتی که موجب افزایش مخالفت و بحران می شود، جلوگیری می کند.

در طرح صلح پرزیدنت ترامپ از جمله گفته شده است که اسرائیل می تواند نوار ساحلی در طول رود اردن را که “دره اردن” نامیده می شود در تسلط خود داشته باشد و همچنین آبادی های اسرائیلی در کرانه باختری در تسلط و مالکیت اسرائیل باقی خواهد ماند.

بنیامین نتانیاهو پیش از آن که از واشنگتن به اورشلیم باز گردد، به نهاد رهبری ابادی های اسرائیلی نشین در کرانه باختری گفته بود که بزودی این اقدام عملی خواهد شد و اسرائیل به طور رسمی این نواحی را به خاک خود ضمیمه خواهد کرد. همچنین قرار بود که این موضوع در جلسه هفتگی هیات دولت در روز یک شنبه (پس فردا) مطرح گردد و مورد تصویب قرار گیرد.

با انتشار این خبر، مقامات آمریکایی بر دولت اسرائیل فشار آوردند که از این تصمیمات یک جانبه خودداری ورزد. با دریافت این هشدار، دولت اسرائیل از تصمیم خود منصرف شد و این اقدام را به فرصت مناسب موکول کرد.

آگاهان گفتند که نتانیاهو تلاش بسیار کرده بود که پیش از موعد انتخابات پارلمانی که قرار است سی روز دیگر برگزار شود، یک دستاورد بزرگ سیاسی را به جناح راستگرای صحنه سیاسی اسرائیل عرضه کند و از پشتیبانی بیشتری در جریان انتخابات روبرو شود. ولی مقامات آمریکایی هشدار می دهند که هر گونه اقدام عملی، باید پس از برپایی کمیسیون مشترک و بررسی های اساسی انجام شود. آگاهان می گویند که در مورد برخی نقاطی که اسرائیل می خواهد به خاک خود ضمیمه کند، توافق نظر با ایالات متحده وجود ندارد.

آمریکائیان بر این گمان هستند که تا کنون واکنش بخش بزرگی از کشورهای عرب ملایم بوده و حتی بعضی از آن ها از این طرح جنانبداری کرده اند. ولی رفتار یک جانبه اسرائیل، ممکن است آن کشورها را در تنگنا قرار دهد و موجب واکنش های مخالفت آمیز شود.

در حالی که مصر و عربستان سعودی، به عنوان دو کشور عمده عربی، نسبت به این طرح بسیار ملایم و حتی موافقت آمیز بوده، اردن که دارای یک اکثریت فلسطینی در آن کشور می باشد، خود را ناچار دیده تا حدود زیادی به مخالفت گسترده فلسطینی ها علیه این طرح بپیوندد.

در داخل اسرائیل نیز خوش بینی نسبت به امکان عملی شدن طرح پرزیدنت ترامپ کمتر می شود. در جناح راست اسرائیل، انتظار آن بود که همه خواسته های آنان در نظر گرفته شود. در جناح میانه و چپ گمان بر آن است که فلسطینی ها با ابراز مخالفت شدید، حاضر نخواهند بود با اسرائیل وارد گفتگو شوند.

منشه امیر شب گذشته (پنجشنبه) در برنامه یک ساعته بی بی سی با نام “صفحه ۲” شرکت کرد و دیدگاه های خود را در این زمینه ابراز داشت و به استدلال های دو شرکت کننده دیگر در این بحث پاسخ گفت.

نوشته ایالات متحده از اقدام یک جانبه اسرائیل در مورد کرانه باختری، جلوگیری می کند اولین بار در رادیو پیام اسرائیل. پدیدار شد.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top