news update

رئیس رکن عملیات در ارتش اسرائیل: قادریم در برابر دشمن و از جمله رژیم ایران، سریع و با قاطعیت اقدام کنیم

ژنرال اهرون خلیوا رئیس رکن عملیات در ستاد ارتش اسرائیل در سخنرانی روز شنبه

رئیس رکن عملیات در ستاد ارتش اسرائیل از آمادگی نیروهای مسلح با هرگونه تجاوز و تعرض سخن گفت و در همان حال، بی آن که به تهدیدهای حکومت ایران اشاره مستقیمی کند، گفت که بهتر است دشمنان در صدد برنیاید که توان دفاعی اسرائیل را به آزمون بگذارند.

ژنرال اهرون خیلیوا که در یک همایش امنیتی سخنرانی می کرد، خاطر نشان ساخت که ارتش همیشه بدترین احتمالات را در نظر می گیرد و برای رویارویی با آن ها راهکارهای مناسب را مشخصی می سازد.

او نیز بر این باور است که پس از انتشار برنامه صلح پرزیدنت ترامپ، آشوب و تظاهرات در نواحی فلسطینی نشین رو به افزایش رود. ولی گفت که ارتش اسرائیل در زمینه رویارویی با چنین وضعی تجربه بسیار دارد و این بحران را نیز پشت سر خواهد گذاشت.

ژنرال اهراون خلیوا در بخشی از این سخنرانی، که در پژوهشکده امنیت ملی بیان گردید، این ارزیابی را مطرح ساخت که اسرائیل دارای بهترین سیستم دفاعی فعال می باشد و هر حکومتی که بخواهد به اسرائیل تعرض کند، با واکنش کوبنده ای روبرو خواهد شد و بهتر آن است که این توان را به آزمون نگذارند.

او یادآوری کرد که موشک های شلیک شده از خاک ایران، تاسیسات نفتی عربستان را مورد حمله قرار دادند و به هدف اصابت کردند، ولی سامانه های دفاعی اسرائیل بسیار پیشرفته تر و فعال تر از آن است که به دشمن اجاری آسیب درسانی دهد، و اگر چنین حادثه ای رخ دهد، پاسخ اسرائیل بسیار قاطعانه خواهد بود.

فرمانده رکن عملیاتی ارتش به انواع سامانه های ضد موشکی اسرائیل اشاره کرد که همه آن ها توانایی خود را در شکار کردن موشک های دشمن به اثبات رسانده اند. او از جمله به سامانه موسوم به گنبد آهنین اشاره کرد که هشتاد تا نود درصد از موشکهای کوتاه برد را که ممکن است به اماکن مسکونی اصابت کند، شکار می کند ولی در همان حال به موشک هایی که ممکن است در اماکن باز سقوط کنند کاری ندارد تا بتوان در هزینه های صرفه جویی کرد.

اسرائیل همچنین دارای دو شبکه برای شکار موشک ها میان برد و دوربرد است. سامانه دوربرد با نام “ختس شالوش” یا “پیکان سه” هر روز تکمیل تر می شود.

علاوه بر این اسرائیل مرحله طراحی و ساخت سامانه ای را برای شکار کردن موشک های دشمن در مرحله طراحی و ساخت دارد که می تواند با کمک اشعه لیزر چندین موشک را به طور همزمان هدف قرار دهد.

ایالات متحده نیز از چند سال پیش سیستم مشابهی را به کار انداخته است ولی لیزر آمریکایی در هوای ابری و بارانی قادر به عملیات نیست و حال آن که سیستم اسرائیلی قرار است در هر نوع وضع هوا توانایی شکار موشک های دشمن را حفظ کند.

ژنرال خلیوا در مورد حکومت اسلامی ایران، به زبان مثال گفت که ایرانیان مردمانی بسیار باهوش هستند که شطرنج را ابداع کردند. این بازی در زبان عبری “شاه مات” و به زبان عربی “شحماط” نامیده می شود. رئیس رکن عملیات ارتش گفت: اسرائیلیان قادرند دشمنان خود را “مات” کنند.

ژنرال خلیوا ارزیابی کردند که به دنبال انتشار طرح صلح پرزیدنت ترامپ، ممکن است آشوب و اغتشاش در خاورمیانه افزایش یابد، ولی اسرائیل راهکارهای لازم را در اختیار دارد.

حکومت اسلامی ایران در روزهای اخیر به تحریک گروه های ترور فلسطینی پرداخته که تهدید کرده اند به عملیات بسیار گسترده تعرضی دست خواهند زد و اسرائیل این تهدیدها را جدی می گیرد.

او گفت که اگر اسرائیل ناچار به نشان دادن یک واکنش نظامی باشد، این واکنش بسیار سریع و کوبنده خواهد بود تا هرچه زودتر غائله پایان یابد.

نوشته رئیس رکن عملیات در ارتش اسرائیل: قادریم در برابر دشمن و از جمله رژیم ایران، سریع و با قاطعیت اقدام کنیم اولین بار در رادیو پیام اسرائیل. پدیدار شد.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top