news update

رهبران جهان و همچنین دو مقام حکومت اسلامی ایران، نوروز یهودیان (رش هشانا) را شادباش گفتند

مردم اسرائیل و یهودیان جهان امروز سال نو عبری، نوروز یهودیان را جشن گرفته اند و به همین مناسبت سران چند کشور جهان پیام های شادباش برای ملت اسرائیل و یهودیان کشورهای خود انتشار دادند. همچنین، چند تن از مقامات میان پایه حکومت اسلامی ایران و از جمله سخنگوی وزارت خارجه پیام های شادباشی خطاب به یهودیان ایرانی انتشار دادند. آئین عید رُش هَشانا (نوروز) شب گذشته در آغوش خانواده و میهمانان در همه جوامع یهودی برگزار شد.

پرزیدنت ترامپ در پیام شادباش خود نوشت: «امیدوارم رشته های صادقانه تری از همکاری و تفاهم و صلح بین ادیان مختلف برقرار شود.

در پیامی که در سامانه رسمی کاخ سفید انتشار یافته، پرزیدنت ترامپ همچنین نوشته است: «با نزدیک شدن روز طلب بخشایش (یوم کیپور) و عید یهودیان، من به نام خود و همسرم ملانی عید رُش هَشانا را که به همگان شادباش می گوئیم». در پیام پرزیدنت ترامپ، پس از تشریح آئین های جشن نوروزی یهودیان، نوشته است: «هنگامی که مردمان بسیار در سراسر جهان، در کنار عزیزان خویش آئین عید را برگزار میکنند، به ویژگی هایی می اندیشند که می توان با زندگی در هم آمیخت و به عنوان یک ملت، بهتر شد که همانا نیکدلی و بخشندگی، پایبندی به ایده آل ها و مهر است».

پرزیدنت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز با انتشار پیامی خطاب به یهودیان کشورش، برایشان سالی پربار و نیکو و شاد آرزو کرد. در این پیام که در سامانه اینترنتی رسمی کاخ کرملین انتشار یافت، پوتین می نویسد: «خرسندم از این که سازمان ها و جامعه یهودیان کشور، این آئین باستانی را که یادگار پدران خویش است، جشن گرفته و محترم می شمارند، آئینی که دارای جنبه های تاریخی، معنوی و فرهنگی است»

در ایران، نماینده رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها پیامی خطاب به یهودیان ایران، به مناسبت سال نو عبری انتشار داد و آنان را “پیروان حضرت موسی کلیم الله” نامید و درباره جنبه های معنوی عید نوشت: «این روز در آئین یهودیت روز توبه و رحمت است». اشاره علی یونسی نماینده رئیس جمهوری در امور ادیان، روزۀ بزرگ یهودیان، یعنی یوم کیپور است که ده روز پس از  رُش هَشانا که آغاز سال نو عبری می باشد، برگزار می شود و روزه طلب بخشایش از پروردگار است.

او بدون نام بردن از رُش هَشانا و نوروز یهودیان، نوشت: «درس بزرگ حضرت موسی و همه پیامبران بزرگ الهی به بشریت، اصلاح رفتار خود با خداوند و انسان هاست و توبه از اشتباهات و بازگشت به سوی رحمت خداوندی».

علی یونسی در ادامه پیام خود نوشت: «ایرانیان کلیمی از قدیمی ترین پیروان ادیان توحیدی هستند که قدمتی چند هزار ساله در تاریخ ایران زمین دارند» و نوشت: «آنان تعالیم حیات بخش حضرت  موسی را با باورهای اصیل ایرانی، همچون محبت، میهن دوستی، رعایت حقوق شهروندی و پذیرش دیگری، در هم آمیختند و بدین جهت، انسان های فرهیخته و شایسته ای در میان یهودیان جهان بوده و هستند».

نماینده رئیس جمهوری در امور ادیان و اقلیت ها در بخش بعدی پیام خویش نوشت: «بسیار بجاست که همه ما ایرانیان پیرو ادیان توحیدی، با همبستگی و انسجام اجتماعی و همچنین با عمل به آموزه های رحمانی، و تعالیم اخلاقی ادیان آسمانی، در گسترش عدالت، صلح و امید در ایران و جهان کوشا باشیم»

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در حساب توییتری خود پیام شادباشی انتشار داد و در آن نوشت: «آغاز سال نو کلیمیان بر هموطنان کلیمی و همه پیروان راستین آئین موسی کلیم الله، مبارک!».

کارت شادباش پرزیدنت ترامپ به مناسبت رُش هَشانا (نوروز یهودیان)

نوشته رهبران جهان و همچنین دو مقام حکومت اسلامی ایران، نوروز یهودیان (رش هشانا) را شادباش گفتند اولین بار در رادیو پیام اسرائیل. پدیدار شد.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top