news update

وزیر خارجه: اسرائیل در برپایی نیروی تامین امنیت در خلیج فارس نقش فعالی دارد و در آن شرکت می کند

وزیر خارجه اسرائیل فاش ساخت که این کشور نیز در تامین امنیت آمد و شد کشتی ها در خلیج فارس، ایفای نقش می کند و یکی از کشورهای عضو ائتلافی خواهد بود که ایالات متحده در حال برپایی آن است. دولت واشنگتن به چندین کشور که کشتی های آن ها به خلیج فارس رفت و آمد دارند پیشنهاد کرد در این ائتلاف نظامی عضویت یابند. ولی تا کنون، تنها دولت جدید بریتانیا می باشد که آمادگی خود را برای شرکت در آن، رسما اعلام کرده و حالا اسرائیل است که فاش می سازد که قصد دارد در این ائتلاف نقش فعالی به عهده گیرد.

ییسرائل کاتس وزیر خارجه جدید اسرائیل که در گذشته سرپرست پرونده ایران و وزیر سیاست های راهبردی بوده، در نشست کمیسیون امنیت و امور خارجی کنست (پارلمان اسرائیل) فاش ساخت که این کشور نقش فعالی برای تامین امنیت آمد و شد کشتی ها به عهده می گیرد. درباره ابعاد حضور نظامی اسرائیل در این ائتلاف هنوز اطلاعات مشروحی در دست نیست، ولی پیوستن اسرائیل به این طرح می تواند بسیار سودمند باشد.

به گفته آگاهان، اسرائیل نه تنها برای ابراز همبستگی با ایالات متحده و جبران برخی پشتیبانی های آن، به این ائتلاف می پیوندد، بلکه حفظ امنیت آمد و شد کشتی ها، برای اسرائیل نیز اهمیت درجه اول دارد – زیرا در طرح آمریکایی، به موازات لزوم دفاع از تنگه هرمز، حفظ امنیت باب المندب نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

باب المندب، خلیج عربی و سواحل جنوبی یمن را به دریای سرخ وصل می کند و اسرائیل در این تنگه آمد و شد بسیار دارد، زیرا باب المندب، اسرائیل را به بخش جنوبی قاره آسیا و همچنین بخش شرقی و جنوبی قاره آفریقا متصل می سازد.

وزیر خارجه ییسرائیل کاتس در دیدار علنی دو هفته پیش از ابوظبی برای انجام گفتگوهای حساس امنیتیو سیاسی

ییسرائل کاتس که ماه گذشته پست وزارت خارجه را از نخست وزیر تحویل گرفت، در ادامه سخنان خود در نشست کمیسیون امنیت و امور خارجی کنست فاش ساخت که اسرائیل در همه تلاش های ایالات متحده برای برپایی چنین نیزویی، و همچنین در مشورت هایی که در داخل ایالات متحده انجام می گیرد و حتی تماس ها و مذاکرات با سران کشورها به هدف متقاعد ساختن آنان به پوستن به این نیزوی پیشنهادی، نقش فعالی دارد.

وزیر خارجه اسرائیل، در چریان اعطای گزارش به کمیسیون، از پیوستن بریتانیا به این طرح پیشنهادی ابراز خرسندی کرد و آن را رویداد مهمی توصیف کرد که طرح ایالات متحده را وارد مرحله عملی می سازد.

با آن که فرانسه و آلمان این پیشنهاد را رد کرده اند، و کشورهای دیگر نیز هنوز التهابی برای شرکت در این نیرو نشان نداده اند، برخی تحلیگران ارزیابی می کنند که با به کار افتادن این طرح، کشورهای بیشتری داوطلب شرکت در آن خواهند شد. امیرنشین های عرب نیز در حال حاضر کنار گود نشسته و نظاره گر اوضاع هستند. ولی منافع آن ها بیش از هر کشور دیگری ایجاب می کند که امنیت نفتکش ها تامین گردد.

در گزارش ها آمده است که مقامات امارات عربی متحده، با حکومت ایران درباره چگونگی حفظ امنیت آمد و شد کشتی ها مشغول گفتگو می باشد. یک سامانه خبری عربی حتی ادعا کرد که دولت عربستان نیز به طور محرمانه با حکومت ایران در این باره در حال گفتگو می باشد. ولی مقامات رسمی هنوز در این زمینه واکنشی نشان نداده اند.

آگاهان می گویند که پیوستن اسرائیل به این ائتلاف می تواند از نظر اطلاعاتی، برای تامین امنیت خلییج فارس بسیار ارزشمند باشد.

حسن روحانی در سخنان روز گذشته (سه شنبه) خود گفته بود که نمی توان انتظار داشت که تنگه جبل الطارق به روی نفتکش حامل سوخت ایران بسته باشد و تنگه هرمز باز بماند. رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت که آن رژیم جنگ را با جنگ و صلح را با صلح پاسخ خواهد گفت.

اسرائیل در برخی زمینه های غیراطلاعاتی نیز تجربیاتی دارد که ممکن است برای شرکت کنندگان در این نیرو بسیار مفید باشد. ماهیت این تجربیات مشخص نشده است.

گفتگوها در نشست کمیسیون امنیت و امور خارجی پارلمان اسرائیل کاملا محرمانه است. ولی وبگاه خبری “وای نت” که معمولا دارای منابع خوب اطلاعاتی است، گزارش جامعی درباره افشاگری وزیر خارجه انتشار داد.

ییسرائل کاتس به اعضای کمیسیون گفت که منافع عالی اسرائیل ایجاب می کند که در مسیر آمد و شد کشتی ها امنیت کامل برقرار باشد و از این رو آماده است در ائتلاف شرکت کند و نقش فعالی را در چارچوب آن به عهده گیرد

نوشته وزیر خارجه: اسرائیل در برپایی نیروی تامین امنیت در خلیج فارس نقش فعالی دارد و در آن شرکت می کند اولین بار در رادیو پیام اسرائیل. پدیدار شد.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top