news update

اسقف اعظم”مارونی ها به وجود  انبارهای سلاح و مواد منفجره در مناطق مسکونی لبنان اعتراض کرد

اسقف اعظم”مارونی ها به وجود  انبارهای سلاح و مواد منفجره در مناطق مسکونی لبنان اعتراض کرد و گفت: به این انبارها حمله کنید و انها را از بین ببرید، وجود انان خطر بزرگی  است.

انتشار خبر درخواست بشاره پطرس راعی، اسقف اعظم”مارونی از مقامات لبنانی برای حمله  به کلیه‌ی انبارهای سلاح و مواد منفجره که به صورت غیرقانونی در مناطق مسکونی کشور ذخیره شده است، با واکنش‌های شدیدی روبه‌رو شد.

شمار زیادی از مردم با این درخواست موافق بوده اما شماری دیگر به ویژه هواداران حزب الله مخالفت خود را با این پیشنهاد ابراز داشته و کمپینی را به عنوان “خیانت” در شبکه‌های اجتماعی راه اندازی کردند.

در این گزارش آمده است که از زمانی که  اسقف اعظم”مارونی ها پرچم بی‌طرفی را به عنوان تنها راه حل باقیمانده برای بیرون‌رفت از بحران لبنان مطرح کرد، بکرکی(مرکز طایفه مارونی) از سوی کسانی که خود را وابسته به محور مقاومت می‌دانند، هدف حملات رسانه‌ای و سیاسی قرار گرفت.

با این حال، اسقف اعظم”مارونی ها  و طرح نجات وی با واکنش‌های مستقیم حزب الله مواجه نشد؛ طوری که تا کنون حزب الله هیچ موضع رسمی در قبال این طرح اتخاذ نکرده و حسن نصرالله و سایر مسئولان بلندپایه حزب الله در این زمینه هیچ ابراز نظری نکردند.

نخستین اظهار نظری که در این زمینه صورت گرفت از سوی محمد رعد، رئیس ائتلاف پارلمانی بود که پس از دیدار با نبیه بری، رئیس مجلس گفت: “ما از این پیشنهاد مطلع شده ایم و واکنش های مرتبط به آن را دنبال می کنیم.”

در همین حال، واکنش‌ها در این زمینه به حدی بالا گرفت که اسقف اعظم”مارونی ها متهم به خیانت به وطن شد و یکی از روزنامه‌های نزدیک به حزب الله در تیتر بزرگی وی را متهم به انتشار علنی طرح بی‌طرفی اسرائیل کرد و بر کلیه‌ی روحانیون و پیشوایان کلیسای مارونی تاخت و آن‌ها را متهم به تبعیت از استعمار غربی و اتحاد با صهیونیسم، پیش از تأسیس کشور لبنان کرد. این روزنامه، طرح بی‌طرفی اسقف اعظم”مارونی ها را به عنوان مخالفت با سلاح مقاومت (حزب الله) تلقی کرد، در حالی‌که این مقام ارشد مارونی ها هنگامی‌که مسئله انبارهای سلاح و ذخیره مواد منفجره در مناطق مسکونی را مطرح کرد، به هیچ گروه مشخصی اشاره نکرد و نگفت که صاحب این انبارها کیست.

در ادامه این گزارش آمده است که اسقف اعظم”مارونی ها شکایت‌ها و اطلاعات بسیاری را در مورد انبارهای سلاح و مواد منفجره در داخل روستاها و مناطق مسکونی دریافت کرده است که نمایانگر ایجاد وحشت در میان شهروندان است. شماری از شهروندان یادداشتی را در همین زمینه به بکرکی (مرکز طایفه‌ مارونی) تحویل دادند؛ همچنان اعضای شورای شهرداری “بعبدا” با ارسال نامه از نیروهای امنیتی خواستند در مورد مخفی‌گاه‌های اسلحه که گفته می‌شود در نزدیکی بیمارستان “سن چارلز” قرار دارد، بحث و بررسی کنند.

 

البته پیشنهاد اسقف اعظم”مارونی ها از سوی فرقه‌های مختلف مذهبی مورد حمایت گسترده‌ای قرار گرفت، از جمله شیخ نعیم حسن، شیخ جامعه دروزی لبنان در تماس تلفنی با اسقف اعظم”مارونی ها ، همبستگی خود را با وی اعلام کرده و اتهامات وارد شده را به شدت تقبیح کرد. همچنین، شیخ عبداللطیف، مفتی جمهوری لبنان نیز حمایت خود را از طرح بی‌طرفی این مقام ارشد مارونی ها  اعلام کرده و مرکز فتوای لبنان به تریبونی برای حمایت از پیشنهاد پاتریارک مارونی تبدیل شد.

 

اما کلیسای مسیحی لبنان با ابراز واکنش تندی، اتهامات یادشده را بی‌ارزش توصیف کرده و شورای اسقف‌های کلیسای مارونی با صدور بیانیه‌ای، اتهامات وارده علیه پاتریارک راعی مبنی بر همسویی با دشمن و سهم‌گیری در تبلیغات اسرائیل علیه “مقاومت” را رد کرد. طبق اطلاعاتی که به ایندیپندنت عربی رسیده است، پاتریارک راعی پیش از انتشار بیانه کلیسا از مضمون آن اطلاع حاصل کرده و با متن بیانیه ابراز موافقت کرده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است که در واقع کسانی که با انبار کردن سلاح و مهمات نظامی در میان مناطق مسکونی، دشمن را به حمله علیه غیرنظامیان تحریک می‌کنند، با دشمن همدست اند.

نوشته اسقف اعظم”مارونی ها به وجود  انبارهای سلاح و مواد منفجره در مناطق مسکونی لبنان اعتراض کرد اولین بار در رادیو پیام اسرائیل. پدیدار شد.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top