news update

نامه ۳۵۰ هنرمند و فعال فرهنگی در حمایت از ارس امیری

ارس امیری که پیش از این در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی از حکم ۱۰ سال زندان خود شکایت کرد می‌نویسد، دلیل بازداشت ‌او را شغلش در “بریتیش کانسیل” عنوان کردند که تا دو سال پیش  در ایران دفتر رسمی داشته است

بیش از ۳۵۰ تن از هنرمندان، نویسندگان و فعالان فرهنگی ایران از جمله هدیه تهرانی، بازیگر سینما، اسماعیل خویی، شاعر و مهدی زارع، نویسنده در نامه ای  به نمایندگان مجلس، ابراهیم رئیسی، حسن روحانی، علی لاریجانی، رؤسای قوه قضائیه، مجریه و مقننه ایران خواستار تجدید نظر در حکم ۱۰ سال زندان ارس امیری لاریجانی  دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فلسفه هنر در دانشگاه کینگستون بریتانیا، ۲۳که سه سال پیش به هدف دیدار خانواده‌اش به ایران سفر کرده بود، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی دستگیر و بعد از چند مرحله محاکمه توسط قوه قضائیه در  اردیبهشت ۹۸سال جاری به ۱۰ سال زندان محاکمه شد.

ارس امیری که پیش از این در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی از حکم ۱۰ سال زندان خود شکایت کرد می‌نویسد، دلیل بازداشت ‌او را شغلش در “بریتیش کانسیل” عنوان کردند که تا دو سال پیش  در ایران دفتر رسمی داشته است.

وی در ادامه نوشته است: پس از شش سال تحصیل در بریتانیا، از طریق آگهی استخدام برای تصدی پست مسئول هنری ایران در بریتیش کانسیل اقدام کرده و یک کارمند عادی در این نهاد بوده است.

ارس امیری گفته که  دفاعیات‌اش هرگز شنیده نشده‌اند؛ این که تنها تابعیت ایرانی دارد، به اطلاعات محرمانه و طبقه‌بندی شده دسترسی نداشته و صرفا ایده‌هایی برای برنامه‌های هنری داشته که هیچگاه اجرا نشده‌اند: «دستگاه قضایی کشور باید مشخص کند جرم اینجانب بر اساس این ماده تشکیل یا اداره کدام دسته، گروه یا سازمان است؟ بریتیش کانسیل یا بخش ایران بریتیش کانسیل؟»

او همچنین می‌نویسد، پس از رد درخواست صریح نهادهای امنیتی برای همکاری، به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

در نامه هنرمندان و فعالان ایران نوشته شده : «افرادی چون ارس امیری که هنر ایران را به مردم جهان می‌شناسانند، شایسته حمایت و قدردانی‌اند، نه زندان و تهمت و محرومیت.»

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، پیمان میرزا زاده، خواننده کرد اهل ارومیه   به اتهام تبلیغ علیه نظام و همکاری با احزاب کرد اپوزیسیون حکومت ایران از طریق سرودن ترانه به دو سال زندان، ۱۰۰ ضربه شلاق  و محرومیت دائمی از خوانندگی محکوم شد.

در این گزارش امده است که این خواننده کرد در حدود ۲ سال است که در زندان ارومیه بسر می برد و دو روز پیش  پس از اجرای حکم ۱۰۰ ضربه شلاق با نوشتن نامه‌ای در اعتراض به اجرای این حکم و حکم دو سال زندان که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام برای او صادر شده، دست به اعتصاب زده است.

این اولین بار نیست که این خواننده کرد دست به اعتصاب غذا زده است، وی۴ ماه پیش نیز  به همراه پانزده زندانی سیاسی کرد دیگر در زندان‌های ایران در همبستگی با زندانیان سیاسی کرد در زندان‌های حکومت ایران  به مدت سه روز دست به اعتصاب غذا زدند.

نوشته نامه ۳۵۰ هنرمند و فعال فرهنگی در حمایت از ارس امیری اولین بار در رادیو پیام اسرائیل. پدیدار شد.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top