news update

وزیر خارجه جدید بریتانیا مبادله نفتکش ها را مردود دانست و به حکومت ایران هشدار داد

وزیر خارجه جدید بریتانیا خطاب به حکومت اسلامی ایران هشدار داد که باید بدون هیچ قید و شرط و در اسرع وقت ممکن است، نفتکش بریتانیایی را که در آب ها شاخاب پارس و هنگام گذشتن از تنگه هرمز ربوده آزاد کند. کمال خرازی پیشتر پیشنهاد کرده بود که نفتکش بریتانیایی با نفتکش حامل نفت ایران که همچنان در جبل الطارق متوقف است مبادله شود. ولی دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا این پیشنهاد را قاطعانه رد کرد و اقدام رژیم ایران را نکوهش کرد و خواهان آزادی هرچه زودتر نفتکش انگلیسی گردید.

دومینیک راب در مصاحبه ای با رسانه های بریتانیایی گفت که اگر رژیم ایران می خواهد به آغوش جامعه بین المللی بازگردد، باید از یاغیگری دست بردارد و نفتکش بریتانیایی را که هیچ تخلفی مرتکب نشده آزاد سازد.

خود مقامات حکومت در دو هفته اخیر بارها اذعان کرده اند که هدف از ربودن نفتکش بریتانیایی مقابله به مثل در مورد نفتکش حامل نفت ایران بوده و برخی از مقامات و از جمله کمال خرازی پیشنهاد مبادله دو نفتکش را مطرح ساختند ولی دومینیک راب این پیشنهاد را در مصاحبه امروز (دوشنبه) قاطعانه رد کرد.

دومینیک راب، وزیرخارجه جدید بریتانیا که با شبکه بین المللی بی بی سی سخن می گفت افزود : موضوع، انجام دادوستد پایاپای نیست، بلکه موضوع قانون بین‌الملل است و این‌که نظام قانونی بین‌الملل باید رعایت شود و این چیزی است که ما بر آن پافشاری داریم.»

وی گفت: «اگر ایرانی‌ها می‌خواهند از این وضعیت تاریک دربیایند و به عنوان یک عضو مسئولیت‌پذیر در جامعه بین‌الملل پذیرفته شوند لازم است از نظام قانون‌مدار جامعه بین‌الملل پیروی کنند.»

راب پیشتر درباره توقیف کشتی بریتانیایی گفته بود: قصد اتخاذ تصمیم عجولانه ندارم، اما به طور کامل گزارش‌ها و اطلاعات را دریافت خواهم کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران ، در پیامی به بوریس جانسون نخست وزیر جدید بریتانیا گفته بود اگر کشورهای اروپایی «از اقدامات خلاف خود از جمله آنچه در جبل‌الطارق انجام دادند دست بردارند، پاسخ متناسبی نیز از ایران دریافت خواهند کرد».

تنش بین بریتانیا و حکومت ایران با توقیف نفتکش ایرانی گریس وان  به مقصد بندر سوریه در دریای جبل الطارق آغاز شد و این تنش با مقابله به مثل سپاه پاسداران در توقیف کشتی «استنا ایمپرو» بریتانیایی در خلیج فارس افزایش یافت

وزارت دفاع بریتانیا پیشتر گفته بود:  نیروی دریایی این کشور برای تأمین امنیت کشتی‌ها یک ناوگروه جنگی اروپایی تشکیل داده و راهی خلیج فارس خواهد کرد تا از این پس از  شناورهای با پرچم بریتانیا در عبور از تنگه هرمز حمایت کند.

نوشته وزیر خارجه جدید بریتانیا مبادله نفتکش ها را مردود دانست و به حکومت ایران هشدار داد اولین بار در رادیو پیام اسرائیل. پدیدار شد.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top