news update

جنگل های همچنان می سوزد و حسن روحانی از وزارت دفاع خواستار شد طلبکاری را معوق گذارد

بیش از ۵٠٠ هکتار از جنگل‌های خائیز کهگیلویه و بویر احمد به علت بدهی ۳۰ میلیاردی سازمان جنگل ها به وزارت دفاع در آتش سوخت. علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها گفت:  وزارت دفاع از دو سال گذشته و به دلیل تامین نشدن بودجه، بالگردهای اطفای حریق را در اختیار این سازمان قرار نمی‌دهد.

حسن روحانی در تماس با وزارت دفاع خواستار گردید که درخواست مالی از اداره جنگلبانی را فعلا راکد گذارد و بالگردهای خود را برای فرو نشاندن آتش، به جنگل ها بفرستد و این ثروت ملی را نجات دهد.

وزارت دفاع پیشتر اعلام کرده بود: اکثر بالگردهای ما فرسوده شده اند وشمار زیادی از انان  دچار نقص فنی هستند، که قادر به پرواز نیستند. بدهی خود را پرداخت کنید تا بالگردها را اعزام کنیم.

سازمان برنامه و بودجه حکومت به دستور روحانی تنها ۱۵ میلیارد تومان از بدهی های سازمان جنگل ها را پرداخت کرد و این سازمان هنوز ۱۵ میلیارد تومان دیگر به وزارت دفاع بدهکار است.

آتش سوزی گسترده در جنگل ها و مراتع منطقۀ حفاظت‌شدۀ “خائیز” واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد همچنان ادامه دارد و صدها گونۀ گیاهی و جانوری نادر در میان شعله های آتش سوختند.

در ارتباط با اعزام بالگرد به منطقه آتش سوزی  در روزهای گذشته اظهارات ضدونقیضی هم از سوی سپاه پاسداران و ارتش منتشر می‌شوداما آتش  سوزی در این منطقه بدون کمک بالگردها همچنان ادامه دارد.

شماری از مقامات دولتی از جمله اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی و سپس رییس جمهوری نیز در تماس های تلفنی با وزارت دفاع خواستار کمک به مهار این آتش شده اند.اما تاکنون بالگردی را به منطقه اعزام نکرده اند.

بخشدار مرکزی اندیکا در استان خوزستان در تایید این خبر گفته است که دامنه آتش‌ از خائیز به جنگل‌های بلوط این منطقه کشیده شده است.برای خاموش کردن این دو آتش‌سوزی هنوز بالگردی اعزام نشده است.

در دو آتش‌سوزی پیشین در جنگل‌های بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد در هفته گذشته نیز بالگردها با چند روز تاخیر اقدام به خاموش کردن آتش کردند.

منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بیش از ۳۳ هزار هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده در حوزه جغرافیایی استان‌های خوزستان و استان کهگیلویه و بویر احمد و حدفاصل بهبهان و دهدشت قرار دارد و زیستگاه بیش از یک هزار ۵۰۰ راس کل و بز و گونه‌هایی چون پلنگ و کاراکال است.

انواع درختان از جمله بلوط، بادام، زالزالک و گیاهانی چون خارشتر، یونجه وحشی، گون، اسپند، شیرین بیان، آویشن، برنجاس و گل‌های مختلف در این منطقه رشد می‌کنند و حیواناتی چون پلنگ، کاراکال، بز، جوجه تیغی، گرگ، کفتار، انواع روباه، و پرندگانی مانند شاهین، بحری، کبک، تیهو، انواع کبوتر، خانواده گنجشک‌سانان، هدهد، دارکوب، خانواده سارگپه، خانواده عقاب‌ها، بازها، کلاغ، جغد شاخدار و جغد ماهی خوار هم در این منطقه زندگی می‌کنند

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top