news update

ترکیه و گرجستان اجازه ورود به کامیون‌های ایرانی را نمی‌دهند

بهنام فرامرزیان، سرپرست حمل و نقل بین المللی اتاق بازرگانی ایران، از سنگ‌اندازی ترکیه و گرجستان پیش پای صادرکنندگان و کامیون‌های ایرانی خبر داد و گفت: «ناچاریم از  مسیرهای جایگزینی مثل داغستان برای رساندن کالاهای ایرانی به اروپا به جای مسیر ترکیه و گرجستان استفاده کنیم».

بهنام فرامرزیان افزود: «پس از شیوع ویروس کرونا، ترکیه و گرجستان از پذیرش رانندگان با ملیت ایرانی امتناع کردند. اما پس از مدتی هر دو کشور با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، به رانندگان ترانزیت اجازه ورود دادند».

وی ادامه داد: «در ابتدا بر اساس دستورالعمل این کشورها، رانندگان باید ۱۴ روز در قرنطینه قرار می‌گرفتند که ترافیک زیادی از حجم عظیم کامیون‌ها در مرزها بودجود آورد. سپس برای رفع این مشکل، خط سبز را راه اندازی کردند که بر اساس آن کامیون ها با اسکورت گمرک آن کشور، حرکت می کردند که این نیز عملیاتی نشده است».

فرامرزیان، با بیان اینکه این محدودیت ها تنها در مرزهای ترکیه و گرجستان نبوده و کشورهای اروپایی نیز اعمال محدودیت داشته اند، افزود: «هیچ یک از کشورها برای اعمال محدودیت در ترددهای مرزی خود، ملیت خاصی را هدف قرار نداده بودند. اما گرجستان و ترکیه با ورود رانندگان ایرانی کلاً مخالفت کردند که در ابتدا ناشی از شیوع ویروس کرونا بود، اما در ادامه آن فراتر از بحث کرونا است».

وی گفت: «اکنون بحث صادرات، واردات و حمل و نقل مطرح است و این سه به عنوان یک بسته مطرح می‌شود و هر کدام لنگ باشد، دیگری نیز دچار مشکل خواهد شد».

فرامرزیان تاکید کرد: «در چنین شرایطی هزینه توقف بار افزایش یافته و به تبع آن، حجم صادرات و واردات کاهش می‌یابد که همین امر، باعث کاهش جدی تجارت ایران خواهد شد».

وی افزود: «اگر وضع بدین صورت ادامه داشته باشد، ناچاریم از مسیر قدیمی ایران از طریق کشور روسیه برای دسترسی به بازارهای اروپایی استفاده کنیم».

فرامرزیان گفت: «هم اکنون تعدادی از کامیون‌های ایران، از مرزهای آذربایجان به سمت روسیه حرکت کرده و پس از طی مسیری، وارد اروپا می‌شوند. البته که این مسیر طولانی است، اما از نظر هزینه و ترانزیت با مسیر ترکیه تفاوتی ندارد».

 

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top