news update

وزیر خارجه اردن نسبت به احتمال الحاق دره اردن به خاک اسرائیل، در گفتگو با وزیر خارجه آمریکا هشدار داد

وزیر خارجه اردن یک بار دیگر به اسرائیل هشدار داد که اگر بخواهد دره اردن و آبادی های اسرائیلی نشین در کرانه باختری را به خاک خود ضمیمه کند، خاورمیانه به آتش کشیده خواهد شد و پیمان صلح اردن با اسرائیل به شدت به خطر خواهد انداخت. دولت بنیامین نتانیاهو اعلام داشته که برای حفظ امنیت کشور به همه اقدامات لازم دست خواهد زد و اسرائیل در صورتی با حکومت خودگردان فلسطینی کنار خواهد آمد که نیازهای امنیتی اسرائیل را به پذیرد و با تسلط اسرائیل بر دره اردن موافقت کند.

این دره، که در فاصله بین کرانه باختری رود اردن و یک رشته کوه های بلند قرار دارد، یک نوار جغرافیایی که عرض آن بین چند صد متر تا یک کیلومتر می باشد و درازای آن به چهارصد کیلومتر می رسد.

علی خامنه ای توصیه کرده که از طریق ازن نقطه حساس که کشور اردن در جانب شرقی آن قرار دارد، جنگ افزار به کرانه باختری قاچاق شود و سازمان های ترور در آن جا مسلح گردند و بتوانند اسرائیل را مورد حمله قرار دهند.

ایمن الصفدی ayman al=safdi وزیر خارجه اردن در واکنش به تصمیم دولت نتانیاهو گفت: چنین اقدام اسرائیل، اوضاع را به شدت بحرانی خواهد کرد. او در گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه ایالات متحده بر مخالفت شدید اردین با چنین اقدامی انگشت گذاشت، و این در صورتی که دولت ایالات متحده حساسیت این ناحیه برای استقلال اسرائیل را بارها مورد تایید قرار داده است.

اتحادیه عرب و بسیاری دیگر از ممالک عربی و از جمله عربستان سعودی نیز مخالفت سرسختانه خود با این اقدام اسرائیل را بیان داشته اند. همچنین، اتحادیه اروپا اعلام کرده که اگر اسرائیل به چنین اقدامی دست بزند، مورد برخی تحریم ها و مجازات ها از جانب کشورهای اروپایی قرار خواهد گرفت. شماری از کشورهای شرق اروپا که در اتحادیه عضویت دارند، با این تصمیم اتحادیه اروپا مخالفت کرده اند.

سفارت ایالات متحده در اسرائیل، روز گذشته (چهارشنبه) با انتشار بیانیه ای، به شهروندان آمریکایی که قصد دیدار از کرانه باختری را دارند، توصیه کرد حتی المقدور از سفر به آنجا خودداری ورزند، و در صورت سفر نیز الزامات احتیاطی را کاملا رعایت کنند.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top