news update

مردم اسرائیل، پس از انزوای جشن پسح، اکنون عید شاووعوت را به طور همگانی جشن گرفته اند

در نخستین روز عید شاووعوت، جشن نوبرینه ها در اسرائیل، امروز (پنجشنبه) صدها هزار نفر از مردم به اماکن سرسبز و سواحل دریا و دریاچه رفته و با برپا کردن چادر به استراحت و تفریح پرداخته اند. بسیاری از پارک ها و گردشگاه ها چنان پر شده که از طریق رسانه های همگانی از مردم خواسته شد از ادامه سفر به این نقاط خودداری ورزند.

عید شاووعوت یا جشن هفته ها، هر سال در اواسط بهار برگزار می شود و نشان رشد کردن نوبرینه میوه های فصل می باشد که شادی بزرگی برای کشاورزان محسوب می شود. این جشن باستانی یهودیان، همچنین عید نزول تورات نیز محسوب می گردد و روز نخست عید، باورمندان به کنیسا می روند و به نیایش و نماز می پردازند.

برای شهروندان سکولار اسرائیل، عید شاووعوت فرصت دیگری برای تفریح و گردش در اماکن زیبای کشور است که پس از باران های پربرکت زمستان، همه جا را بستری از سرسبزی پوشانده و زیبایی های طبیعت به اوج رسیده است.

در این هفته از محدودیت های تماس اجتماعی در اسرائیل، پس از پائین آمدن قابل ملاحظه آمار مبتلایان به کورونا و بیماران جانباخته، کاسته شد و اهالی اسرائیل مراسم شب عید شاووعوت را برای نخستین بار در ماه های اخیر به طور دسته جمعی و در آغوش خانوادۀ بزرگ برگزار کردند و این در حالی که عید پسح (عید فطیر) که چند هفته پیش برگزار گردید، بدون دید و بازدید و فقط با حضور افراد خانوادۀ اصلی برگزار گردید و از رئیس جمهوری و نخست وزیر نیز انتقاد شد که چرا یک فرزند خود را به این جشن باستانی دعوت کرده اند.

در عید شاووعوت نوبرینه درختان میوه را در سبدی نهاده و با سرود خوانی و رقص به مکان عمومی می برند و همگان را به خوردن آن دعوت می کنند. این عید نشان پای بندی یهودیان به امور کشاورزی و دلبستگی آنان به سرزمین پدری است که آن را ارتس ییسرائل می خوانند.

هر سال در آستانه این عید ده ها هزار نفر از یهودیان جهان برای گردشگری به اسرائیل می آمدند. ولی امسال به علت محدودیت های ناشی از کورونا نه تنها اکثر قریب به اتفاق پروازها به اسرائیل قطع شده، بلکه هر مسافری نیز که از خارج برسد، باید دو هفته در قرنطینه بماند.

در حالی که اسرائیل از هنگام آغاز بحران کورونا، دارای کمترین آمار مبتلایان و قربانیان بوده، و از این نظر مورد تحسین جهانی قرار گرفته، ولی در شبانه روز گذشته، موج مبتلایان بار دیگر رو به بالا رفته و در ظرف یک روز ۶۴ نفر بر شمار مبتلایان افزوده شده که چندین تن آن ها دانش آموزان دبیرستان و دبستان هستند که موجب گردیده صدها دانش آموز و آموزگار و دبیر، خود را قرنطینه کنند.

با این همه، شمار افرادی که در بیمارستان بستری هستند همچنان رو به پایین است و اکنون کمتر از دو هزار نفر بیمار محسوب می شوند و این در حالی که شما کل مبتلایان، از هنگام بروز کورونا به هفده هزار تن نزدیک شده است.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top