news update

افشاگری: سودان در گذشته شریک تروریستی رژیم ایران بود. ولی امروز اسرائیل کمک درمانی به سودان می فرستد

انتشار خبری در اسرائیل که به موجب آن، دولت اورشلیم برای نخستین بار یک هواپیمای باری مملو از تجهیزات پزشکی و درمانی برای دولت سودان فرستاده که بتواند با کورونا بهتر مبارزه کند، نگرانی رسانه های حکومتی در ایران را به شدت برانگیخته است.

کانال سیزده شبکه خبری تلویزیونی در اسرائیل فاش ساخته بود که برای نخستین بار یک هواپیمای باری اسرائیلی، با پرواز مستقیم از تل آویو به خرطوم، این کالا را به دست دولت سودان رسانده است.

در دوران حکومت عمر البشیر، دولت سودان با حکومت ایران همکاری های تروریستی گسترده ای داشت. ولی عمر البشیر در سال های پیش از پایان آمدن از قدرت، به رژیم ایران پشت کرد و از فعالیت تروریستی فاصله گرفت. اکنون حکومتی که جایگزین او شده، نه تنها فعالیت های تروریستی علیه اسرائیل را متوقف ساخته، بلکه نوعی همکاری هایی را با اسرائیل آغاز کرده و ارسال کمک انسان دوستانه اسرائیل به خرطوم، می تواند یکی از ثمرات این همکاری تلقی شود.

بنیامین نتانیاهو بی آن که به اعزام این هواپیمای باری اشاره ای کرده باشد، روز یکشنبه در نخستین جلسه هیات دولت جدید خود گفت که با عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان درباره تقویت روابط دوجانبه صحبت کرده و عید فطر را به او تبریک گفته است.

کانال تلویزیونی سیزده در اسرائیل در گزارش خود گفت که تلاش بسیار به عمل آمده بود که این کمک رسانی از تل آویو به خرطوم محرمانه بماند. ولی از آن جا که مسیر پرواز از اسرائیل به سودان امری غیرعادی است، نهادهای رصد کننده به آن پی بردند  و این خبر آشکار گردید.

کانال سیزده گفته بود که هواپیمای اعزامی یک هواپیمای کوچک بوده است

به گزارش شبکه ۱۳ رژیم اسرائیل، نتانیاهو و البرهان در این مکالمه تلفنی همچنین موضوع وضعیت جسمی “نحوی قدم الدم” را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

این شبکه گفت: “قدح الدم مشاور سیاسی رئیس جمهور اوگاندا بود که از افراد بسیار نزدیک به البرهان به شمار می رود. یک سال و نیم پیش این قدح الدم بود که کار شکل دهی به روابط محرمانه بین سودان و اسرائیل را آغاز کرد که در نهایت به دیدار فوریه گذشته نتانیاهو و البرهان در اوگاندا منجر شد”.

این شبکه افزود: “قدح الدم چندین روز پیش مبتلا به ویروس کرونا شد و وضعیت جسمانی او رو به وخامت گذاشت و برای همین، اسرائیل رد درصد نجانش برآمد.”

با وجود اینکه محمد المهدی عبدون سخنگوی فرودگاه بین المللی خارطوم در گفت وگو با خبرگزاری آناتولی فرود هرگونه هواپیمای رژیم اسرائیل در روز یاد شده در این فرودگاه را تکذیب کرد اما شبکه ۱۳ رژیم اسرائیل با تایید انجام پرواز گفت: یک تیم پزشکی به همراه دارو و تجهیزات برای درمان کرونا به همراه یک مسئول بلندپایه اسرائیلی مامور روابط با سودان در این هواپیما بود که در خارطوم به زمین نشست.

این شبکه افزود: ابتدا، می خواستند قدح الدم برای درمان به اسرائیل منتقل کنند اما وخامت وضعیت جسمی او اجازه این کار را ندارد و بعد از گذشت ۲۴ ساعت از بازگشت هواپیمای به تل آویو، خبر مرگ قدح الدم رسید.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top