Hot Topics

اعتصابات سراسری در ایران

مکانیزمهای تاثیر گذار در روند ایجاد اعتصابات سراسری در ایران

در پروسه هر اقدامی برای دست یافتن به نتیجه لازم، بایسته است که نخست مکانیزمهای مورد نظر را در زمینه ایجاد یا برپایی آنرا مهیا نمائیم تا بتوانیم جهت حصول به آن، با کمترین هزینه ای چه از نظر مادی و چه معنوی بدان دست یابیم.

با توجه بر در نظر گرفتن این مقدمه پیرامون دستیابی به این هدف، لازم است که موارد زیررا مورد نظر قرار دهیم تا بتوان درپروسه زمانی لازم، دررابطه با آماده سازی و توانمند نمودن اندیشه مردم برای یک اقدام بسیار مهم و تاثیر گذار با نام یا عنوان اعتصابات، آن نتیجه مطلوب را کسب نمائیم.

نکته مهم، آن است که اعتصابات در چه مرحله ای ازچه  زمانی لازم است صورت گیرد؟ 

آنچه که لازمه ایجاد یک اعتصاب می باشد، پیش زمینه های مورد نظر که در پروسه های مختلف، اعم از اعتراضات، تظاهرات، خیزش های بزرگ عمومی و اعتصابات صنفی و منطقه ای است که در مقام تقابل با رژیم یا سیستم حکومتی می باشد و آن نیز بدلیل زیر پا گذارده شدن حقوق جامعه در برهه های زمانی مختلف است. تبعیض و تضییع حقوق انسانی  هر فرد و یا جامعه، یک فرایند همه گیر حاصل از نوع و محتوای عملکرد و خط مشی و سیاستگزاریهای غلط و نا بجا و دور از هرگونه خردورزی ای میباشد که هر رژیم دیکتاتور و کاملا” غیر مسئول و ناتوان، پیشه راه خود نموده و می نماید.

در پیگرد چنین مراحلی، میتوان گزینه نهایی که همانا اعتصابات سراسری می باشد را در نظر گرفت.

آیا ایرانیان در درازای بیش از چهل سالی که از عمر چنین رژیم فقهاهی شرعی و ماقبل قرون وسطایی و بسیار بی خرد و ناتوان همراه با فرهنگ بیابانی که تنیده در کشتار، کینه، دشمنی، چپاول، غارتگری، تجاوز، به اسارت گرفتنها و بی احترامی و توهین به حقوق انسانی هر فردی می باشد، میگذرد و بر پایه نارضایتی های فراوان و پایمال شدن حقوق ملت ایران در تمامی زمینه ها همچون، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی وسیاسی صورت گرفته است. 

آیا وقت و زمان یا هنگام آن نرسیده که دست به یک اعتصاب سراسری زده شود تا جامعه یا شهروندان ایرانی بتوانند با ابراز اعتراضات کاملا” مدنی و پایدار اعاده حقوق به حق خود را بنمایند؟ قدر مسلم چنین گزینه ای با توجه بر نارضایتی های گسترده و بر اساس به فلاکتباری رساندن مردم از هر نظر، چنین حقی دقیقا”، از بدیهیات حقوقی این ملت سرا پا رنج و درد کشیده محسوب میگردد.

چگونه باید چنین حرکت همگانی ای را جامه عمل بدان پوشاند خود، نکته مهمی می باشد که در زیر بشرح آن میپردازم.  

*
  • بالا بردن میزان آگاهی مردم در زمینه شناخت حقوق انسانی خویش بطور کاملا” روشن یکی از مکانیزمهای مهمی است که لازم است با دقت و ظرافت تمام به آگاهی جامعه رسانید تا مردم با فرا گیری و دستیابی به چنین آگاهی بسیار مهم و اساسی، اندیشه خود را به آن میزان از توانمندی برساند که در نهایت با پویایی فراوان در راستای کسب آن گامهای استواری بردارد. 
*
  • حقوق انسانی دارای چه شاخصه هایی یا بن مایه هایی می باشد؟ این نکته، بسیار مهم و اساسی می باشد، زیرا هر شخص با شناخت حقوق انسانی خود، طبیعتا” قادر خواهد بود که از حقوق و مطالبات به حق خود در برابر غاصبان یا متجاوزین به حقوقش با تمام نیرو پدافند نماید و با روشهای مختلف اعم از مدنی یا در صورت بی توجهی هر مسئولی با تقابل قاطع و روشن، حقوق انسانی خود را خواستارگردد.

در این مورد، همانگونه که فلسفه ماهیت ذات وجودی واندیشه نا پاک (کژ اندیشی های) دست اندرکاران رژیم فقهایی وارداتی را تاکنون به روشنی شناخته ایم، چنین رژیمی به هیچ عنوان نه تنها به حقوق انسانی جامعه توجهی ندارد و ضمن اینکه با وقاحت تمام بر ضد معیار ارزشهای انسانی اقدام نموده و می نمایند، همه خواسته ها و مطالبات به حق جامعه را لگد مال نموده و یا بعبارتی دیگر، زیر پا گذارده است. تجربیات بسیار تلخی از عملکرد و رفتار دست اندر کاران رژیم فقهاهی را در درازای بیش از چهل سال شاهدش بودیم و آشنا می باشیم. 

چنین نوع برخورد و روند غیر انسانی، بر اثر تجربیات بسیار تلخ و ناپسند به ما آموزانده که ما خود را با تمام نیرو وتوان آماده سازیم و در برابر همه دست اندر کاران رژیم با قدرت تمام، مطالبات خود را خواستار باشیم. 

*
  • شناخت حقوق و مطالبات  انسانی و ارزشهای آن، عامل ایجاد توانمندی اندیشه در هرفرد انسانی میگردد و بایسته است که با تمام نیرو و توان در برابر هر ظلم، تبعیض، نا برابری و لگد مال نمودن مطالبات به حق خودمان از حقوق خود پدافند نمائیم. در نتیجه لازم است چند اصل اساسی را بدرستی دریابیم و آگاهی کامل از آنها را کسب نمائیم.  

1 – شناخت حقوق ومعیار ارزشهای انسانی بر پایه مفاد مندرج در منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد.

در این باره لازم است که توضیحی مختصر پیرامون شناخت مفاد مندرج در منشور حقوق بشر را با دقت تمام مورد مطالعه و بررسی قرار داد و بایسته است که به زبان بسیار ساده برای عموم جامعه با ارایه روشهای مناسب و آسان به کل جامعه آموزش داد.

این نکته دارای امتیازات فراوانی می باشد که به چند مورد آن در زیر بدانها اشاره میگردد.

  • نخست اینکه مردم با جزئیات محتوای حقوق و مطالبات خود آشنا میگردند.

این آشنایی در پروسه های زمانی مختلف و بر اساس آموزشهای لازمه سبب ساز گسترش اندیشه و مقایسه موقعیت و یا وضعیت خود نسبت به میزان ارزشگذاری این حقوق هم از طرف خود  وهم از طرف دست اندر کاران رژیم نسبت به جایگاه انسانی خود شخص میگردد، بدین مفهوم، زمانی که من به ارزشهای واقعی حقوق خود پی ببرم و در مقابل، شاهد آن باشم که مسئولین دست اندر کار تا چه اندازه نسبت به حقوق انسانی ومطالبات به حق من بی توجه هستند و یا آگاهانه نسبت به آن بی توجهی نشان میدهند و بی ارزش میشمارند، آنگاه درک خواهم نمود که تا چه اندازه چنین مسئولینی و بطور کلی چنین رژیمی ارزش وجود مرا نمی خواهند درک نمایند وحقوقم را چگونه پایملا می نمایند. در چنین وضعتی برمن است که از حقوق خود با تمام نیر و و توان پدافند نمایم.

  • ایجاد تحرک و پویایی با توجه بر توانمند نمودن اندیشه مردم، آنان را وادار می نماید که بدرستی بخود آیند و متوجه تمامی تبعیضات، تضیییعاتی که بر آنان روا داشته شده درک خواهند نمود و در این زمینه، قدر مسلم از معیار ارزشهای انسانی خود در برابر رژیمی که آشکارا ضد هرگونه ارزشهای اصولی است خواهند ایستاد. این نکته صرفا” در جهت آماده سازی ذهن آنان و پویایی بخشیدن به قدرتشان در تقابل با هر ظلم و ستمی است که رژیم حمهوری اسلامی و دست اندر کارانش بر مردم وارد آورده اند.

2- تبلیغات وسیع برای به حرکت واداشتن مردم بخاطر از بین رفتن حقوق انسانیشان، در گستره بسیار بزرگ و تداوم یافته و نه یکبار دوبار.

3- ارایه برنامه های ویژه ای از جمله شناخت وجود معضلات و مشکلات اجتماعی بدلیل نوع عملکرد و رفتارعوامل رژیم در سطح گسترده.

4- ارایه برنامه های مختلف دیداری حتی بصورت ویدئوکلیپها در موارد مختلفی، همچون وضعیت بد اقتصادی 

  • برای ارایه آگاهی مردم درتمامی گستره ایران، لازم است که همه آنان را با مطرح نمودن جزئیاتی پیرامون وضعیت اسفبار جامعه از نقطه نظر نه تنها اقتصادی،بلکه  در همه مواردمختلف، بتوان آنان را بیشتربیدار نمود که اگر چنانچه بخشی از جامعه دچار این درد و رنج نشده اند، شوربختانه با توجه بر روندی که از طرف رژیم مذهبی در پیش است، بزودی چنین وضعیت اسفباری گریبانگیر سایرین خواهد شد تا بتوان آنان را با درد دیگران آشنا نمود تا اظهار همدردی نمایند. این همدردی به معنای زانوی غم در آغوش گرفتن نیست ، بلکه حمایت پشتیبانی حتی در یک اعتراض کلی و سرتاسری در تمامی گستره ایران می باشد.
  • آشنا نمودن مردم پیرامون دردهای مختلف جامعه، اعم از اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی وشناخت بیشتر به فجایع ای که در آینده همه آحاد مردم گریبانگیرش خواهند شد که البته بسیارانی به چنین معضلات و گرفتاریها و درد و رنجها گرفتار آمده اند.

5- ارایه آگاهی به جامعه دررابطه با دروغپردازیهای رژیم که همه روزه به جامعه تزریق فکری می نماید.

6- از بین بردن ترس و وحشت در زمان تقابل با رژیم، بویژه زمان اعتصابات سراسری.

7- فواید اعتصابات سراسری و بی هزینه بودن آن در مقام مقایسه با تظاهرات و سایر اعتراضات صنفی وقشری و کوچک .

8- برحذر نمودن مردم البته با ارایه آگاهی، نسبت به اعتراضات صنفی یا بعبارتی، تک صنفی و یا چند صنفی.

  • ·       اعتصابات، بایسته است که کاملا” بصورت همگانی و سرتاسری در تمامی پهنه و گستره ایران صورت گیرد.

9- ارایه آموزش در زمینه همیاری و حمایت و پشتیبانی به خانواده هایی که از نظر مالی در مدت زمان اعتصابات همکاری میکنند.

10- ارایه شجاعت و شهامت و راهکارها به مردم پیرامون تهدیدهای تهی و بی مایه مدیران و یا مسئولینی که کارکنان را تهدید به اخراج از کار، یا عدم پرداخت حقوق یا تهدید های دیگری که توسط آنان صورت میگیرد.

  • تهدیده همه آنانی که اعتصاب کنندگان را مورد تهدید قرار میدهند چگونه؟ زمان لازم در بخش آموزش، نکات مطرح خواهند شد.

11- موارد مختلف دیگری که در آینده نزدیک بدانه پردازش خواهد شد.

نگارنده: داریوش درشتی

تاریخ: 01.02.2020

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top