news update

اردوغان در واکنش به طرح صلح پرزیدنت ترامپ: «اماکن مقدس اسلامی در اورشلیم به حراج گذاشته نمی شود

اردوغان در ادامه اعتراض های شدید خود به طرح آمریکایی گفت: «بیت المقدس جزء مقدسات مسلمانان است و طرح تفویض قدس به اسراییل به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست»

تهران-ایرنا- “رجب طیب اردوغان” رییس جمهوری ترکیه در واکنش به طرح صلح موسوم به معامله قرن ، با آن به شدت مخالفت ورزید و گفت که سرزمین فلسطین و آیندۀ قدس (اورشلیم) امری نیست که به فروش گذاشته شود. اردوغان از طرح صلح پرزیدنت ترامپ به عنوان “نقشه و طرح اشغالگری” یاد کرد. رییس جمهوری ترکیه همچنین گفت که رویکرد کنونی ترکیه به فلسطین همان رویکردی است که به گفته وی “عبدالحمید دوم” پادشاه عثمانی داشته است. او گفت: طرح صلح آمریکا مطلقا قابل قبول نیست.

دولت اسلامگرای ترکیه، که با حکومت ایران بر سر به دست گرفتن رهبری جهان اسلامی و برپایی خلیفه گری رقابت می کند، از هنگامی که قدرت را در آنکارا به دست گرفته، به پشتیبانی گسترده و عملی علیه اسرائیل و دز حمایت از گروه تروریستی حماس دست زده و کوشیده است به انواع مختلف آن گروه را مورد تقویت قرار دهد.

این سیاست خصمانه نسبت به اسرائیل در حالی است که مناسبات بازرگانی بین دو کشور روز به روز گسترده تر می شود و دیدار شهروندان اسرائیلی از اماکن گردشگری ترکیه، تقریبا در همان ابعاد گذشته ادامه دارد.

اردوغان در ادامه اعتراض های شدید خود به طرح آمریکایی گفت: «بیت المقدس جزء مقدسات مسلمانان است و طرح تفویض قدس به اسراییل به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست».

اسرائیل در عمل ثابت کرده که آزادی همه مذاهب را محترم می شمارد و از هنگام جنگ شش روزه در پنجاه سال پیش، اسرائیل تولیت اماکن مقدس اسلامی در شرق اورشلیم را به دولت اردن سپرده است.

تحلیلگران در رابطه با اظهارات اردوغان، بیشتر بر این نکته تاکید گذاشتند که او تنها به انتقاد در رابطه با اماکن مقدس اسلامی در شرق اورشلیم بسنده کرد و نسبت به بقیه اموری که در این طرح صلح عنوان شده، اشاره ای نکرد.

نوشته اردوغان در واکنش به طرح صلح پرزیدنت ترامپ: «اماکن مقدس اسلامی در اورشلیم به حراج گذاشته نمی شود اولین بار در رادیو پیام اسرائیل. پدیدار شد.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top