news update

 زنگنه: بدهی های عراق بابت خرید سوخت از ایران پرداخت شده، ولی به علت تحریم های آمریکا قابل دریافت نیست

بیژن نامدار زنگنه ،وزیر نفت ایران خبرداد  که حکومت عراق بدهی صادرات گاز ایران را مدت هاست که پرداخت نمی‌کند. اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی حکومت ایران گفته اند که معادل چهار تا پنج میلیارد دلار پول به بانک مرکزی عراق واریز شده‌ که به دلیل تحریم ایالات متحده علیه حکومت قابل برداشت نیست.

حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردهای نفتی، اعلام کرد : بیش از ۵ میلیارد دلار پول ایران در بانک مرکزی عراق رسوب کرده است

وی افزود:  «دولت عراق پول را به شکل دینار به بانک مرکزی این کشور واریز می‌کند، اما به دلیل تحریم‌ها و مباحث بانکی، شیوه‌ای برای انتقال آن پول به کشور وجود ندارد و براین اساس چهار تا پنج میلیارد دلار در حساب بانک مرکزی عراق رسوب کرده است.»

بین ایران و عراق، مبادلاتی غیررسمی و ثبت نشده نیز وجود دارد که “تجارت چمدانی” خوانده می‌شود. ترکیه، چین و هند بزرگترین رقبای ایران در صادرات غیرنفتی به این کشور هستند.

حمید حسینی بدون نام بردن از این شیوه، اعلام کرده که بخش خصوصی می‌تواند پول اقلام صادراتی به عراق را به کشور وارد کند اما تهران و بغداد برای انتقال پول برق و گاز صادراتی، باید طبق قرارداد عمل کنند.

وزیر نفت ایران نیز دو روز پیش در این باره گفته بود به دلایل فنی صادرات گاز ایران به عراق کم شده ولی مشکل دریافت پول گاز صادراتی از یک سال قبل وجود دارد و «عراق دو میلیارد دلار بدهی دارد اما به خاطر تحریم‌ها نمی‌تواند پول بدهد.»

نوشته  زنگنه: بدهی های عراق بابت خرید سوخت از ایران پرداخت شده، ولی به علت تحریم های آمریکا قابل دریافت نیست اولین بار در رادیو پیام اسرائیل. پدیدار شد.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top