news update

با آغاز سال نو عبری: جمعیت اسرائیل از مرز ۹ میلیون نفر گذشت که بیش از ۷۴ درصد یهودی هستند

با فرا رسیدن نوروز یهودیان، رُش هَشانا، هر سال آماری درباره جمعیت اسرائیل و شمار یهودیان در سراسر جهان انتشار می یابد. در آمار رسمی که در آستانه عید انتشار یافت آمده است که جمعیت اسرائیل از مرز ۹ میلیون نفر گذشته است – و این در حالی که هفتاد سال پیش، جمعیت یهودی اسرائیل حدود هشتصد هزار نفر بود. در این مدت، شمار یهودیان به ده برابر افزایش یافته است.

در مورد شمار یهودیان در سراسر جهان، آمار متفاوتی انتشار یافته که علت آن، مبهم بودن این پرسش است که چه کسی را می توان یهودی دانست. در هر حال، از نظر شمار یهودیان، اسرائیل و ایالات متحده در ردیف نخست قرار دارند و فرانسه در مقام سوم محسوب می شود. در مورد یهودیان ایران نیز آماری منتشر شده که نسبت به دقیق بودن آن ابراز تردید می شود.

در آخرین آماری که توسط اداره کل آمار اسرائیل در این هفته انتشار یافت، جمعیت کشور ۹ میلیون ۹۲ نفر است که شش میلیون و ۷۴۰ هزار نفر آن ها یهودی هستند و دیگران عرب و یا خارجی می باشند و پیرو ادیان دیگر هستند. جمعیت یهودی، بیش از ۷۴ درصد از کل شهروندان را تشکیل می دهد. شمار اعراب در اسرائیل به دو میلیون نفر نزدیک می شود که ۲۱ در صد از کل جمعیت می باشد. کمتر از نیم میلیون نفر هم افرادی هستند که یهودی نیستند ولی چون همسر یهودی دارند و یا یکی از والدین و یا پدر بزرگ یا مادر بزرگ آن ها یهودی بوده اند، در اسرائیل مقیم شده اند.

در سال های گذشته حدود یک میلیون نفر از جمهوری های اتحاد شوروی پیشین به اسرائیل مهاجرت کردند که درصدی از آنان، خود یهودی نیستند، ولی با یک یهودی پیوند زندگی بسته اند.

اعراب اسرائیل که دائما بر درصد آن ها در میان شهروندان اسرائیل افزوده می شود، از همه حقوق شهروندی برخوردارند – گرچه خود شکایت می کنند که بودجه های کافی برای بالا بردن سطح زندگی و رفاه اجتماعی آنان، به اعراب کشور اختصاص داده نمی شود. آنان در پارلمان اسرائیل سیرده نماینده دارند و در همه رشته های شغلی در اسرائیل از سفیر تا قاضی و از پزشک تا کارمند ساده مشغول کار می باشند.

شمار یهودیان در جهان، از جمله، افرادی که یکی از والدین و یا اجداد آن ها یهودی بوده اند، به ۲۳ میلیون نفر در جهان می رسد که بیش از دو سوم آن ها، یعنی شانزده و نیم میلیون نفر در خارج از اسرائیل زیست می کنند و در ۹۸ کشور جهان پراکنده هستند.

شمار یهودیان در ایران کمی بیش از هشت هزار نفر ارزیابی شده است و این در حالی که پیش از به روی کار آمدن حکومت اسلامی، از هشتاد هزار نفر فراتر می رفت.

کیپا (عرقچین مذهبی) یکی از نشانه های یهودیان در اسرائیل و جهان است

نوشته با آغاز سال نو عبری: جمعیت اسرائیل از مرز ۹ میلیون نفر گذشت که بیش از ۷۴ درصد یهودی هستند اولین بار در رادیو پیام اسرائیل. پدیدار شد.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top