news update

نخست وزیر عراق پس از ریاض، به تهران می رود. آگاهان: قصد میانجیگری با عربستان را دارد

عبدالمهدی افزود: دیدار ها مثبت بود و نسبت به حرکت در مسیر حل و فصل اوضاع کنونی و ممانعت از درگیری و یا احتمال وقوع جنگ در منطقه بسیار خوشبینم

رسانه‌های خبری عراق گزارش دادند که عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، بعد از سفر به عربستان سعودی و دیدار و گفت وگو با پادشاه و ولیعهد این کشور، به هدف کاستن تنش ها در منطقه و  زمینه ایجاد یک دیدار میان سران حکومت ایران و عربستان سعودی در بغداد، به زودی به تهران سفر می‌کند.

دولت عراق هنوز به طور رسمی این خبر را تایید نکرده است.

در این گزارش آمده است که  عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق،در بیانیه ای اعلام کرده است که «در جریان این دیدارها، به بررسی  نحوه دستیابی به راهکارهایی برای کمک به پیشرفت مناسبات دو کشور در زمینه نفت و مبادلات تجاری و هم چنین  آرام‌سازی اوضاع منطقه و ممانعت از برافروخته شدن شعله‌های جنگ پرداختیم ».

عبدالمهدی افزود: دیدار ها مثبت بود و نسبت به حرکت در مسیر حل و فصل اوضاع کنونی و ممانعت از درگیری و یا احتمال وقوع جنگ در منطقه بسیار خوشبینم.

برخی آگاهان خبری می گویند سفر عبدالمهدی به ریاض و تهران در ادامه تلاش‌های عراق برای کاستن از تنش در منطقه عنوان کردند و گفتند که او در تلاش است دیداری میان سران ایران و عربستان سعودی در بغداد پایتخت عراق انجام شود.

او که روز چهارشنبه به عربستان سعودی سفر کرده بود، روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد:

در جریان حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی نیز گزارش‌هایی درباره آغاز این حمله از خاک عراق منتشر شد، اما مقام‌های عراق بلافاصله آن‌ها را رد کردند و در تماس تلفنی با وزیر خارجه آمریکا تاکید کردند که اجازه استفاده از خاک عراق برای انجام چنین حملاتی را نخواهند داد.

عبدالمهدی پیشتر دستور جایگزینی و استقرار نیروهای ارتش این کشور به جای نیروهای حشد شعبی، گروه مورد حمایت نیروی قدس سپاه پاسداران، را در مناطق مرزی با عربستان سعودی صادر کرده بود.

همزمان با تحرکات دیپلماتیک دولت عراق، عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، نیز در سفری اعلام نشده به امارات عربی متحده با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و جانشین فرمانده نیروهای مسلح این کشور، درباره تحولات منطقه، به‌ویژه تنش در خلیج فارس و راه‌کار جلوگیری از افزایش بی‌ثباتی و مهار آثار زیانبار آن گفت‌وگو کرد.

نوشته نخست وزیر عراق پس از ریاض، به تهران می رود. آگاهان: قصد میانجیگری با عربستان را دارد اولین بار در رادیو پیام اسرائیل. پدیدار شد.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Most Popular

To Top